Perfekt søtt for en sykepasient

Matlysten er ikke helt på topp, men noe søtt og syrlig smaker bestandig. Med mindre du er kvalm. Denne desserten var det eneste jeg hadde lyst på i går. Spiste meg sirkulær på mengder av den. Her har dere oppskriften til to:

Stivpisk 2 dl. kremfløte, og tilsett ca. en spiseskje med sukrin (se bilde av pakningen lenger ned – du får kjøpt den på helsekosten)

Bruk 1 dl. enten frosne eller ferske bringebær.

Er de frosne tiner du dem litt i ovnen.

Når bærene er myke nok, moser du dem med en gaffel.

Ha den stivpiskede kremen i to glass, og topp det hele med moste bær og saften av dem. Ha gjerne noen valnøtter på toppen også. Smaker farlig godt, og er fullstendig lov for deg med et LCHF-kosthold.

Formen er ikke noe særlig bedre i dag enn i går, og natta sneglet seg avgårde. Jeg hater å våkne av at jeg hakker tenner, for så å våkne noen timer etterpå av at jeg er gjennomvåt på grunn av de to paracetene jeg måtte ta. Merkelig hvilke under paracet kan gjøre. Feberen forsvinner ikke helt, men den synker jo litt – noe som får sjefen i meg til å både tørke støv av stuebordet og koke te. Nå er jeg utslitt. Fy søren, jeg savner treningen!

Ps. må forresten si tusen takk til dere, for alle fine ord angående shooten, og for alle god bedring-ønsker. Dere er utrolig snille, og veldig gode å ha, spesielt når en ligger rett ut

141 kommentarer

  1. hei supre deg!

    En liten undrings fra meg. nå har jeg lest ganske mye og mange bøker om dette LCHF kostholdet. men det er en ting jeg ikke blir klok på. altså kan man bare rett og slett drite i kcal på denne «dietten»? kommer støtt og stadig inn på setninger som «husk masse fløte i kaffen» osv.. og i fett er det MASSE kalorier. det er vel fremdeles slik at alle kalorier for mye lagres? og i dette tilfelle blir det fett? –

    Skjønner ikke helt logikken jeg?! 🙂

    Klem!

    1. Fotballfrue

      Spis til du blir mett, kroppen regulerer resten 🙂 Hvis du er flink spiser du akkurat det du trenger, men i de fleste tilfeller vil du få i deg litt for lite, da du helt slutter å spise mellommåltider 🙂

      – C

    2. SassySmart

      Skjønner godt at det er forvirrende, men det er ikke bare hvor mye du spiser som teller, med også HVA du spiser, og sammensetningen i hva du spiser. Dette har du sikkert hørt tusen ganger før – en kalori er ikke bare en kalori!

      Litt enkelt forklart, syntetiseres fettsyrer i kroppen når det er kalorioverskudd. Dette skjer hovedsaklig i leveren, men kan også foregå i fettvev. Det viktige her, er at den største karbonkilden til disse fettsyrene, er faktisk karbohydrater – og når man konsumerer karbohydrater i overskudd (altså, kroppen har lagret den glukosen man trenger), omdannes den resterende glukosen til molekylet acetyl CoA, som donerer to karboner til fettsyresyntesen, og sluttproduktet er palmitat som så forlenges og evt. desatureres før det lagres i fettvevet.

      Mvh ivrig stud.med.- som har eksamen i dette om 4 dager;)

      1. det der var ikke heeeelt enkelt! hehe! 😀 men tar du i beregning at det er LCHF kosthold nå? at jeg nesten «bare» spiser fett? det var det jeg lurte på, siden det er så masse kalorier i det og man spiser mye av det hver dag, så tenker jeg at det fort kan bli en «legge-på-seg» kilde.

        men takk likevel og masse lykke til! 🙂

      2. Fotballfrue

        Regner med at du spiser proteiner også? Du skal ha i deg 2-4 ganger din egen kroppsvekt i proteiner(gram ikke kilo), avhengig av hvor mye du trener. Det er jo ikke verre enn at du skriver ned det du spiser en dag, så ser du jo om du får i deg for mye 🙂

        – C

      3. Selvfølgelig gjør man det på et slikt kosthold 🙂 poenget var bare om man skulle holde seg til maks inntak av kalorier per dag også, slik som denne formelen sier : (vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne), eller om dette er uvesentlig under LCHF kostholdet! 🙂 !?

      4. Fotballfrue

        Jeg er litt usikker, men ser at mange på lchf ikke teller kalorier, de spiser bare til de er mett 🙂 Hvis du føler at du legger på deg, er det jo bare å justere mengden du spiser 🙂

        – C

      5. Andrea

        For å gå ned i vekt, handler det jo til syvende og sist om kaloriene du får i deg. Grunnen til at de fleste på lavkarbo ikke teller kalorier, er fordi de ikke behøver det, da de ligger på et kaloriunderskudd selv om de spiser seg mette.

      6. Fotballfrue

        De fleste på lavkarbo teller ikke kcal. Det er mye kcal i fett, og fett spiser man mye av, så det nytter ikke å telle. .

        – C

      7. nettopp! 🙂 kaloriunderskudd forekommer HVERTFAL ikke! det er ikke noe sykdomsdiett dette altså..

  2. nam nam, det der så lekkert ut altså 😉 det skal jeg prøve en gang :))

  3. ååh, det der så kjempe godt ut. Det skal prøves skal jeg si deg 🙂

    God bedring kjære deg, håper du blir frisk snart :))

  4. Hvordan fridde Lars-Kristian til deg? =) =)

    God bedring Caroline! =)

  5. Ååååå det som jo kjempegodt ut!!! 🙂 Nam……Dere er så flinke! 😉
    God bedring da, Caroline!! Håper du blir frisk igjen veldig fort.

  6. Yummy.. Takk for tipset, ser utrolig godt ut! 😀
    Har aldri prøvd meg på LCHF-mat, but maybe I will..
    No må du bli frisk igjen<3

  7. Birgitte

    Hei!
    Selv er jeg på et lavkarbo kosthold, men er veldig glad i vin, så lurer på hvordan dette plasserer seg i et lavkarbo lchf-program?

    God bedring!

  8. Åhh, det så godt ut! Skriver alt for skjeldent kommentar selv om jeg er innpå og leser bloggen din hver dag. Når jeg var syk gikk tiden av å lese bloggen din. Jeg var innpå rundt 10 ganger for dagen. Haha.. 😀 Du er et stort forbilde og virker som en utrolig hyggelig jente!

  9. Håper formen kommer seg raskt!:)

  10. Har lest bloggen din ganske lenge nå, men det er en ting jeg lurer på.. Hvem fridde av dere, og hvordan?
    Fant det ikke under kategorien bryllup, og kan ikke komme på å ha lest det 😛 kan hende du har nevnt det og at jeg er glemsk, men uansett, hvem bød opp til dette flotte brylluppet, og hvordan? 🙂

    1. Fotballfrue

      Lars-Kristian fridde, helt uventet – 24. januar 2009 😀 Du kan lese her: http://fotballfrue.no/?p=1665

      – C

  11. Oj, den desserten skal jeg prøve en gang! Går også på LCHF kosthold, så i dag har jeg hamstret litt sukkerfritt godteri hos søstrene grene;)

  12. Tusen takk for tipsene Caroline. Du aner ikke hvor mye du hjelper til oss som prøver å holde lavkarbo men ikke har anelse på hva vi skal spise eller lage! Gjerne fortsett med oppskrifter og tips, du hjelper så utrolig mye! Fantastisk blogg, jeg er innom flere ganger daglig! Tusen takk for at du tar deg tiden og innsatsen, tilogmed når du er syk, til å ordne for oss lesere 🙂

  13. Masse masse god bedring : ) Den desserten så SKIKKELIG god ut!!! Gleder meg til å prøve den en gang 😀

  14. Et spørsmål til deg ang. LCHF. Kan jeg altså spise så mye jeg vil (dvs. til jeg blir mett) så lenge jeg holder meg under en viss grense når det gjelder karbohydrater? Syns det høres litt for godt ut til å være sant. Jeg spiser gjerne litt mellom måltidene, som noen valnøtter e.l. Gjør dette noe? Skal hjem til min familie som ikke lever på LCHF i morgen, det blir spennende. Jeg er fortsatt i startfasen, håper det går greit å holde seg unna karbs. Får heller kose meg med den desserten her, den så veldig god ut! God bedring 🙂

  15. Hvilken sang danset dere brudevalsen til i bryllupet? Har ikke funnet det skrevet noen steder på bloggen.
    🙂

  16. Linda Marie

    Den så kjempegid ut 😀 hva er LCHF – kosthold?
    God bedring:D^^ Ta godt vare på deg selv:D^^
    Du var kjempefiin på photoshooten^^ Elsket brudekjolene du ble tatt bilder av 😀 ^^

  17. den skal jeg virkelig prøve 🙂 så helt fantastisk ut !

    Synes det er flott at du kommer med ulike lav-karbo tips, fortsett med det.
    Ønsker deg god bedring, og håper du snart blir frisk 🙂

  18. Austers dilemma

    Jeg har også nylig begynt med lchf. Jeg opolever å bli sløv i hodet, slapp i kroppen og jeg synes faktisk det virker som jeg har lagt på meg (og det har jeg aldri hatt problemer med tidligere!). Vet du nok om kostholdet til å vite hva som skjer med meg? Er det vanlig å oppleve det slik i starten??

    1. Fotballfrue

      Det er helt vanlig å føle seg slapp i kroppen og litt svimmel. Det andre du sier du opplever er vanskelig for meg å uttale meg om, i og med at jeg ikke vet hvor lenge du har gått på kostholdet eller hva du spiser 🙂

      – C

      1. Austers dilemma

        Der kom den jo!:) hvor lenge er det vanlig å føle seg svimmel og rar? -for jeg regner med at det skal avta? Jeg spiser meg mett til hvert måltid men er forts sulten igjen rett etterpå. Har jeg da muligens hatt for lite fett? Jeg har holdt på nå i et par uker

      2. Fotballfrue

        Det kan variere fra person til person, vi var det kanskje i ett par uker 🙂

        Hvor mye fett spiser du da? 50 – 70 % av energiinnholdet i hvert måltid bør vel komme fra fett 🙂

        – C

      3. Austers dilemma

        Ligger nok litt under det.. Men hender også jeg får i meg litt mer karbo enn ideelt t visse måltider. Da tenker jeg at jeg må minske på fettet også. Er du heeelt konsekvent hver dag? Hva med alkohol?

      4. Fotballfrue

        Jeg er konsekvent hver dag ja, får kun i meg karbo fra grønnsaker, nøtter, melk (noen ganger frukt) og i helgene blir det litt mørk sjokolade. Prøver å ligge på 50 gram hver dag, noen ganger kan det bli litt mer også, men fortsatt kun i form av grønnsaker, nøtter, melk og frukt. Alkohol er noe jeg kun drikker i helgene, men ikke hver helg selvsagt 🙂 Når jeg drikker alkohol holder jeg meg til tørre hvitviner og rødviner, da de nesten ikke inneholder noe sukker 🙂

        – C

      5. Austers dilemma

        Hvordan vet du at du ligger på 50 g hver dag? Hvord måler du?

      6. Fotballfrue

        Næringsinnhold pr. 100 gram og vekt står som regel på innpakningen 🙂

        – C

  19. Jeanette

    Man skal ikke gå på LCHF kosthold når man er gravid! Har lest dette flere steder.Heller ikke om man ammer

    1. Fotballfrue

      Åh? Dette må du utdype 😀 Selvfølgelig kan man ha et lchf kosthold når man er gravid 🙂

      – C

      1. Christine

        Man skal ikke være i Ketolyse når en er gravid (ref. Lege Torkil P. Andersen i boken Slank med ketolysekuren), men å redusere karbo skulle ikke være noe problem. Det tipset også legen min om da jeg spurte om dette da jeg gikk gravid. En må imidlertid ikke «slanke» seg når en ammer og vektnedgang over 0,5 kg pr uke er ikke å anbefale da det kan føre til at kroppen skiller ut uheldige stoffer som barnet kan få i seg gjennom morsmelken. Informasjon om dette kan en lese mer om i de fleste bøker/på nettsider ang graviditet/å være nybakt mamma. Men, det er lov til å være fornuftig og spise sunt (for meg vil det si lite karbo :)!

  20. Hva skjer?…Det står «Your comment is awaiting moderation» med et annet navn og en kommentar jeg ikke har skrevet???

    1. Fotballfrue

      Dette er et problem jeg holder på å finne ut av 🙂

      – C

      1. Og mitt spørsmål kom ikke med.. Feil navn her også. Jeg er ikke Rakel:)

      2. Fotballfrue

        Hvilket spørsmål? Jeg jobber med saken ang. problemet med kommentarfelter :/ Håper å løse det veldig snart 🙂

        – C

      3. Jeg er visst forts Rakel!:) dette ble litt komisk. Jeg (austers dilemma) spurte om noe ang lchf. Jeg har litt negativ erfaring m det nå etter et par uker..spørsmålet v relatert til det

      4. Så bra! Det var bare litt merkelig 🙂 Men bli frisk først da! 🙂

  21. Så fin header du har fått! 😉 God bedring!

  22. Jeg lurte på en ting.. for få det helt klart da:P alt som er oppi er krem fløte og sukrin? og bringebæra over? sant..men kan man bytte ut sukrin med vanlig sukker om man ikke har sukrin hjemme? fikk sykt lyst til å prøve nå, men har ikke sukring liggenes..men hvis ikke kan jeg vel stikke innom butikken etter skolen imorgen 😀

    1. Fotballfrue

      Bruker du vanlig sukker er hele poenget borte 😉 Da blir det jo flere karbohydrater. Men du kan selvsagt gjøre det.

      – C

      1. oia, haha! har ikke brukt sukrin før see så vet ikke helt hvor det smaker …men jeg vil ikke spise noe som har mistet poenget :PPP godnatt søte seg

  23. God bedring! Kjenner mange som har hatt noe av det samme, og det har gått over relativt fort:) får satse på det:)

  24. Jeg hadde influensa i julen og hoster mye, hvis du gjør det du og, vær forsiktig!:) Nå sitter jeg her med bristet ribben… Ikke så gøy!

  25. Hei Caroline!

    Foerst og fremst, god bedring!

    Jeg har bare et lite sporsmal, LCHF-kostholdet (eller dietten?) er den lik South Beach?
    Jeg holdt meg til South Beach i litt over 5 mnd, men synes den var vanskelig aa forholde seg til etterhvert, spesielt naar det ble lange dager paa skolen, daarlig tilgang til low-carb mat i kantina, og generelt daarlig tid til aa forberede maten.. Kunne tenkt meg aa begynne paa den igjen etterhvert, siden jeg folte meg mye freshere naar jeg levde «The South Beach» way, men som sakt, good in theory, difficult in practice..

    En ting til, hvilken bok leste du til aa forberede LCHF-kostholdet?

    TIl slutt vil jeg anbefale en kroelltang til deg av Jose Eber, (selv om jeg egentlig synes du ser fantastisk ut paa haaret, og det du bruker tydelighvis fungerer bra) .. Kan kjoepes paa Harrods eller Selfridges i London, halverer tiden (bruker max 10 minutter paa langt haar, krollene varer hele dagen..) har livstids garanti, og koster kun 900 kr!

    -L

    1. Fotballfrue

      Den er overhodet ikke lik South Beach. SB handler om å spise lav glykemiske matvarer med lite fett, samtidig som det er forskjellige faser hvor noe er «ulovlig» for så å bli gjenninført i fase 3 osv.

      Største forskjellen er at SB er en diett, mens lchf er et kosthold. Lchf vil jo at du skal ha i deg MYE fett, istedenfor karbohydrater, noe som gjør at du har metthetsfølelsen etter et måltid mye lenger(forutsatt at du spiste deg skikkelig mett). Dermed er det lettere å komme seg gjennom f.eks en skoledag 🙂

      Jeg leste Frisk med lavkarbo av Dr.Hexeberg og Kokebok for LCHF av Dr.Dahlquist 🙂

      – C

  26. Hvor mange par sko har du ? 😀 kan du legge ut bilde av alle eller? 😀 viss det ikke er stress for deg da

  27. hei 🙂 jeg bare lurte på hvor mye det koster med frakt + toll fra Victoria secret ? 🙂 liker bloggen din kjempegodt forresten og er fast leser !

  28. Hei.
    Lurte på om du kan komme med noen gode argumenter angående LCHF kostholdet. Jeg har veldig lyst til å begynne på det, men det hadde vært greit å fått med resten av familien(som er tvilende). Går fortsatt på skole og bor hjemme så vi må på en måte gjøre det samme:):)
    Håper på svar!
    🙂

  29. Cathrine

    Hei!
    Hvor finner du disse oppskriftene?
    Har testet lasagnen din, den var kjempe god! Takk for oppskrift 🙂

  30. Imponert over deg Caroline. Selv om du er syk så orker du å ta deg bry med å vise oss en slik oppskrift og tilogmed skrive for det meste positivt! Du er herlig 🙂

    1. Fotballfrue

      Tusen takk <3

  31. Huff, kjedelig å være syk. Håper du kommer deg raskt opp på beina igjen. God bedring ^^

  32. Så helt nydelig ut, skal prøve det etterpå 😉 !

  33. hei! kan du fortelle litt om LCHF-kostholdet ditt, og gi noen oppskrifter innen dette? har lyst å prøve det, men fant ikke så mye om det..

    1. Fotballfrue

      du kan søke i arkivet mitt, lese på lavkarbo.no & forum.lavkarbo.no, og kjøpe bøkene som jeg har lest: Frisk med lavkarbo av Dr. Hexeberg + kokeboken til Dr. Dahlquist. Jeg har fått lov til å intervjue Dr. Hexeberg, forteller mer om dette i et innlegg, du lærer helt sikkert noe da 🙂

      – C

  34. Hei Caroline 🙂 Snilt av deg å dele oppskrift med oss selv om du er syk!
    Jeg lurte på om hvor mye frukt og bær «ødelegger «for LCHF-kostholdet? Jeg og kjæresten har veldig lyst til å prøve det ut, siden han sliter litt med mageplager o.l. Problemet er at vi begge er veldig glad i frukt og bær, og spiser ofte epler og bananer som mellommåltider og til dessert. Jeg ser litt mørkt på å kutte ned veldig på frukt, siden jeg nesten aldri har matlyst på morran, og ofte skjærer opp frukt for å få ned noe i det hele tatt. Håper du kan svare 🙂 God bedring!

    1. Fotballfrue

      Dersom vekttap er det ønskelige, skal man helst holde seg helt unna frukt, selv om bær er ok 🙂 Det er heller ingen fare med fem om dage (dvs. 3 grønnsaker og 2 frukt) 🙂

      – C

  35. Hei Caroline!
    Du bør også prøve cottage cheese med mager vaniljekesam oppå! Eg pleier å ta 3 ss av kvar! Strø over litt hakka nøtter, frukt eller bær! Kjempegodt 🙂

  36. jeg synes du har så utrolig fint hud, kan du gi tips hva man bør gjøre for å ikke få kviser?
    hvor mye koster den lange gule kjole som du har?

  37. Hei Caroline!

    Jeg har akkurat startet på lchf og er kjempe fornøyd! Før da jeg spiste «normalt» kunne jeg spise opp til 5 – 6 måltider om dagen, dog ikke veldig store og helt fritt for brød, pasta, ris, poteter osv. men fortsatt være småsulten før leggetid. Nå i dag har jeg spist TRE måltider, og jeg er fortsatt mett. Det er så deilig. Sparer både plass i veska til alle måltidene jeg spiste før, og tid! helt perfekt!

    Jeg kjøpte sukrinmelis på helsekosten i dag. Jeg lurte på om du kunne forklare hvorfor det står 100 gram karbohydrater / 100 g sukrinmelis. Jeg forstår ikke helt det. Betyr ikke disse karbohydratene noe for de som går på lchf?

    Kan man forresten bruke sukrinmelis i «pannekakerøre» til lchf? Ser at mange bruker feks. 2 egg og 1 dl fløte, kan man tilsette litt sukrinmelis for en litt mer pannekakesmak da? 🙂

    Ha en fin kveld.
    Marte Kristina

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *