Finn fram treningsgleden!

Januar er den store treningsmåneden. Treningsentere i hele Norges land er overfylt med Ola og Kari Nordmann, som desperat ønsker å komme i form etter en desembermåned med altfor mye ribbe, kaker og snop. Nå skal det jobbes til sola titter fram, tenker de fleste. Men så kommer mars, og plutselig har antallet mennesker blitt halvert. Hvor ble det av motivasjonen?

Jeg har laget et lignende innlegg tidligere, men i og med at jeg har fått såpass mange nye lesere den siste tiden, er det stadig flere som etterspørr dette med treningsmotivasjon.

Her er mine tips for å finne både glede og motivasjon i treningshverdagen.

1. Ha riktig innstiling

– ikke tenk at trening er slitsomt
– tenk at dette er noe du gjør fordi kroppen din trenger å bevege seg

– tenk på hva treningen gjør for kroppen din, og hvor glad og fornøyd du kan være når du er ferdig
– tenk på all gratis overskudd du sitter igjen med etter endt økt

tren på morningen, så blir du ferdig med det. Det gir det deg kvelden fri, så du kan være sosial.
det er ingenting som heter at du ikke har tid. Du må ta deg tid. Det er samme om det kun blir 30 minutter i ny og ne, noe er bedre enn ingenting.
– tenk på hva du får igjen for dette når du blir eldre.

You can do this!

2. Finn en treningsform som passer deg
Prøv ut litt forskjellig, så vil du etter hvert merke hva du trives best med. Selv gikk jeg alltid på gruppetimer i starten. Jeg taklet ikke å trene i salen, synes det var helt uutholdelig kjedelig – frivekter og tredemølle? Nei, takk! Men da gruppetimene ble til rutine, og ellipsemaskinen bare var gørr, måtte jeg ty til andre midler. I dag er mølla min beste venn! Det vet dere jo. Jeg blir ikke lei.

3. Ha god & variert treningsmusikk i ørene
Treningsmusikken jeg hører på, er ikke musikk jeg hører på til vanlig, med mindre det er full fest og tenna i tapeten. Det er deilig å trene til musikk med mye støy og lyd. Musikk alene kan faktisk være en god motivasjon.

4. Ha et reelt forbilde
Dersom det er en person du beundrer kroppsmessig, kan dette være et kjempefint forbilde, enten det er en supermodell eller mannen i gata. Har du gått opp i vekt, og vil tilbake til din gamle vekt, kan et par gamle jeans være motivasjon nok. Selv foretrekker jeg å bare vite alle mennesker som ser bra ut, har et sunt forhold til både mat og trening.  Alle må trene for å unngå at kroppen faller sammen.

Selv kjendiser trener! Er ikke det en deilig tanke?

4. Sett deg mål
Det kan være veldig greit å ha noe å trene mot, noe å se fram til. Tidligere var mine mål å se fresh ut i både bryllupet og på bryllupsreisen. Nå som denne tiden er over, er heller målet mitt å holde meg som jeg er, og være fornøyd når det er på tide å dra fram bikinien igjen. Det er heller ikke dumt å hå mål som for eksempel halvmaraton, helmaraton, være med på et sykkelritt, gå besseggen på så og så kort tid, gjennomføre spinningtimen med den og den pulsen, også videre.

5. Lag en treningskontrakt med deg selv
Alt er så mye lettere når du har en bindende avtale med noen, så hvorfor ikke lage en kontrakt med deg selv? Skriv ned hva du skal oppnå innen en bestemt dato, antall dager i uken du skal trene, signér, og heng opp på kjøleskapet.

6. Gi deg selv belønning
Hva med å unne seg en deilig middag, eller favorittsjokoladen din etter endt treningsuke? Kroppen har godt av å skjemmes bort. Dersom du ikke er fan av slikkeri, eller store måltider, kan du alltid se deg ut en spesiell ting du skal unne deg når du har oppnådd målene dine. Hva med et par nye høstsko, eller en lekker veske som kan romme alle studiebøkene dine?

7. Skaff deg en personlig trener, eller en treningskompis
Sliter du skikkelig med å komme i gang, er det ingenting i veien for å leie en personlig trener. De fleste treningssenterne opererer med diverse tilbud på nettopp dette, og du kan enten kjøpe klippekort, eller sette opp et fast antall timer. På en annen side kan det være like motiverende, for ikke å snakke om billigere, og få med seg en venninne. Du kan ikke svikte henne, hun kan ikke svikte deg, og resultatet er enkelt; dere må begge trene.

For deg som foretrekker å trene på egenhånd, kan jeg anbefale Nikeskoene med chip og sportsbandsensor. De gangene jeg glemmer denne på trening, gidder jeg nesten ikke løpe. Dette utstyret i seg selv er topp motivasjon!

Dette er lunarglidemodellen, fåes kjøpt hos de fleste sportsbutikker!

202 kommentarer

  1. http://usensa.blogg.no/1294384175_du_blir_ikke_sensurer.html. les kommentaren. hva syns du om utsaget om deg?

    1. Fotballfrue

      Jeg LER av det. Tåpelig. Folk som ikke tåler at bloggere tjener penger. Om enkelte bare hadde visst hvor mye jobb det dreier seg om. Jeg har faktisk sittet ved dataen i over 12 timer hver dag denne uken, kun for å svare på kommentarer. Men det var ikke engang det det var snakk om. Er det stygge kommentarer folk leter etter, eller konstruktiv kritikk, er det masse å lese på min blogg. Jeg sensuerer nesten ingenting. De kommentarene jeg sensurerer er enten usanne, altfor usakelig, går rett i spamfilteret eller de er så stygge / drøye at det ikke er noe poeng i å vise dem til hele verden.

      – C

    2. For et håpløst utsagn!! Grunnen til at Caroline skriver hvor kåpen er fra, hvor man kan kjøpe den osv., er jo nettopp fordi hun vet at hun uansett kommer til å få masse spørsmål om det! Blir så oppgitt av sånne folk…. Man burde heller glede seg på andres vegne 🙂 Da vil karmaen gi tilbake 😛

  2. elisabeth

    så utrolig flink du er å skrive:) det er en glede å lese bloggen din hver dag. Nei nå er du blitt min yngling altså;) he he . kjempegøy hvordan mu mikser sammen blogging om mat, trening, shopping, makeup og andre ting. Stå på videre:) Ha en flott helg

  3. Kan du ikke legge ut en liste over sangene du har i trenings spillelisten din?
    Når jeg går lei av musikken min, blir jeg nemlig demotivert til å trene.
    Trenger derfor tips 🙂

    1. Fotballfrue

      Sjekk gjerne i kategorien «trening» til høyre. Har ramset opp topp 5 hver gang jeg har lagt ut treningsprogram (nesten) Og det har blitt en del 🙂

      – C

  4. Jeg har veldig lyst til og begyne og trene men finer ikke helt motevasjonen helt. Men det her hjalp litt med motivasjonen min.

  5. Jeg skal dra å trene nå om en halvtime, og fikk ikke mindre lyst nå 🙂

  6. Tror det er mange som sliter med at de ikke ser noe resultat med en gang,og dermed gir opp ganske raskt. Vet om flere venninner av meg som har tatt kroppsanalyse på bla sats, som måler fettprosent,muskelmasse osv. Og etter ca 12uker med regelmessig trening tar du samme analyse på nytt,og kan dermed se resultatene svart hvitt på papiret;) En annen motivasjon er å ha treningstøy du føler deg komfortabel og fresh i,og ikke bare en gammel slitt tskjorte. Hvis man ikke har råd til dette selv,kan man jo ønske seg det til bursdagen sin for eksempel;)

  7. Kjempe fine og ikke minst motiverende tips! 🙂 tusen takk!

  8. Ah…jeg har strevet litt med å komme meg opp av sofaen for å trene, men dette hjalp faktisk.
    Jeg har satt opp målene mine, treningstøyet er klart og ser frem til en fin tid med en del livsglad trening.
    Takk for motivasjonen!

  9. Fast leser♥

    Hvem er din ‘favoritt kjendis som trener’? Hvis du skjønte hva jeg mente, hvem var/er ditt forbildet??:)

    Jeg er en jente som går på ungdomsskolen, så jeg har ikke mye tid til trening pga., lekser, evt fotball treninger og kamper… Alle sånne ting som vanlige ungdommer gjør, tar jo opp mye av tiden, så tiden til evt annen trening er minimal.
    Men til POENGET, jeg har litt ekstra magefett (desverre), det er noe som ligger i familien egentlig, men det går jo ann å få bort. Jeg vil jo se bra ut når bikinisesongen starter.
    Så jeg lurte på om du hadde noen tips til hvordan jeg kan få bort det til sommern!?? 🙂
    Haha:-)

    Digger bloggen din, du er favoritt bloggern min, har alltid vært det, og vil alltid være det!!!!♥♥♥♥♥♥♥

  10. Hei! Jeg blir virkelig inspirert og motivert når jeg leser innlegg du skriver om kosthold og trening. Får nesten lyst til å begynne å trene med det samme : ) Du motiverer sikkert ikke bare meg, men mange andre også!
    Du har forresten en veldig bra blogg, og skriver på en måte som gjør at man må lese hver dag! :- )

  11. Så utrolig bra innlegg. Er bare 16 år, men trener håndball og på treningsstudio i tillegg og er godt å bli minnet på hvorfor man trener og hvor bra det er for kroppen. Ikke minst hvor gøy det er, spesielt når man har splitter ny musikk innlagt på ipoden!
    Det eneste jeg lurer på er hvor stort fart er det du har på mølla når du løper? Man varierer jo selvfølgelig litt og bygger opp tempoet, men hva er speeden du holder i gjennomsnitt? 🙂

  12. Amalie Sofie

    Hei! Jeg er 14 år, og kan ikke trene på studio ogsånn enda. Driver med fotball, men føler ikke at det er nok, siden jeg vil komme i bedre form og få bedre kondis også videre. Lurte egentlig på om du kan skrive og forskjellg styrke og øvelser man kan gjøre hjemme (inne eller ute) Dessuten( dette er kanskje et litt rart spm) svetter jeg veldig mye når jeg trener. Vet jo at det er normalt, og sikkert bra og svette, men synes det er så utrolig flaut! På treninger er jeg alltid den første som begynner å svette.. Synes dette er litt flaut. Vet du om det er noe man kan gjøre for å svette mindre? Eller hva tenker du om det?:) Er fast leser av bloggen din!

  13. Kristina

    Kunne du laget et innlegg om hvordan musikk du hører på når du trener? Har noen sanger selv, men blir så for lei av de når det ikke er så mange 🙂

    1. Fotballfrue

      Sjekk i arkivet under «trening», så får du mange tips! Pleier å lage min topp 5 liste hver gang jeg legger ut min treningsuke, og det har jeg gjort ganske mange ganger 😉

      – C

  14. Christina

    Hei! Flott innlegg 🙂

    Vet ikke om du har gjort dette før,husker ikke helt.. Men kunne du ha laget et innlegg,eller kommet med noen tips,om øvelser du bruker for å få så veltrent mage?
    Magen min er sterk fra før av,men jeg føler jeg mangler «det lille ekstra» for at den skal bli enda et hakk flatere,særlig på den nedre delen..Så kanskje noen tips fra en som har trent mage lenge, kan hjelpe? 🙂

    Om du har laget et innlegg om dette før hadde det vært super om du kunne lagt ved link 🙂

    På forhånd takk!

  15. Vil bare si at du har en super blogg og takk for alle trenings tipsene dine !
    Jeg har faktisk gått ned 5kilo etter jeg leste alle de tipsene dine her og alle
    motivasjonene dine ! og mer skal jeg gå ned for å få en sunnere kropp!
    tusen tusen takk 🙂

  16. Hei.
    Den sensoren (altså den delen med USB), går det ann og slå den av, eller vil den alltid vises ved at den viser klokken? Tenkte på batteri tid osv, min står på hele tiden.

  17. Nå som du går på LCHF spiser du noe spesielt før trening? «Alle» sier jeg MÅ ha karb før trening for å prestere så jeg bli litt usikker..om jeg bare skal spise de tre måltidene eller hive i meg en getorade eller noe før trening?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *