Ukens leserspørsmål

Veldig mange av dere er ganske nysgjerrige på kostholdet mitt. Jeg kan i hvert fall avsløre så mye som at jeg spiser i hvert fall 3 ganger daglig, i tillegg til mellommåltider. Til frokost pleier det som regel å bli kost i flytende form, altså tre kopper kaffe & en smoothie. Noen ganger blir det heller cottage cheese, men det vet dere jo.  Smoothien har jeg gitt dere oppskriften på en gang før, men siden jeg har byttet plattform, og også fått noen nye lesere den siste tiden, gir jeg den til dere en gang til – i fornyet versjon.

Til 2 personer trenger du:

  • blender – vi har en fantastisk fin en fra Kitchen Aid
  • 2 bananer
  • 1 nesten full kopp kaffe (eller to doble Nepsressoespresso om du er så heldig å ha en som funker) Her kan du også bruke
  • pulverkaffe, men lag den gjerne litt sterkere enn vanlig. Og den skal selvfølgelig være kald.
  • 70 gram mandler
  • 8 isbiter

Knus mandlene først

Ha i isbitene, og knus disse

Tilsett bananer & kaffe

Kjør blandingen ganske lenge, før du serverer – mmmmm. . .

89 kommentarer

  1. Folk er forskjellige og har ulikt næringsbehov etter kropp og aktivitetsnivå. BMI og kcal kalkulatoren på nutritiondata kan vera til hjelp og oppklarande for dei som lurer 😉

    http://nutritiondata.self.com/tools/calories-burned

  2. hoho har akkurat prøvd smoothi et par dager, den var veeeeldig god, det blir frokost fremover (takk for tips), men kan det være at den blir best hvis man bruker litt modne bananer, jeg brukte veldig «ferske» i dag og den var bedre i går da jeg brukte litt modne. Uansett, den var kjempegod 🙂

  3. Jeg har gått å rynker på nesen i to dager nå. «Banan og kaffe?! Kan det være godt» Men man skal jo ikke dømme noe før man har prøvd det! Så denne herlige morgenen måtte jeg prøve den ut selv. Den var god!! Takk for tips! 😀 Dette kommer til å bli en gjennganger her!

  4. Imponert

    G-e-n-i-a-l-t! Lagde denne i går kveld, og satte den i kjøleskapet, ettersom jeg alltid har liten tid om morgenen. Det som var litt kjedelig, var at den ble litt tykk over natten, men da har jeg lært av det.

    Etter kun fire timer søvn før jobb, i helsevesnet, var jeg redd denne dagen kom til å bli altfor slitsom, men nei! Denne drikken til frokost ga meg alt. En herlig energibombe! Den holdt meg mett tre timer, og jeg følte meg våken og opplagt. Jobbvakten gikk som en drøm, fordi starten på dagen ble så bra!

    Tusen takk for supert tips!

  5. Karoline

    Er det Kitchen Aid kjøkkenmaskin dere har, eller er det «kun» en blender?

  6. Hei Caroline, nå har jeg drukket denne smoothien i noen uker og vil bare takke deg for den supre oppskriften. Den er utrolig god og metter faktisk ganske bra. Ettersom det nå begynner å bli ganske kaldt ute lurer jeg på om du har oppskrift på en frokostsmoothie som er god varm? Jeg har surfet litt på nettet i dag, men finner ikke så mange varme drikker som en blir mett av og som er sunne. Har du eller noen av dere andre noen tips?

    Ha en fantastisk høstdag og tusen takk for en veldig inspirerende blogg.

    1. Fotballfrue

      Jeg skal se om jeg kan finne på noe lurt 😉

      – C

      1. Katrine

        Tusen takk 🙂

  7. […] Et glass med kaffesmoothie / banansmoothie – oppskrift her Etter trening: En banan & proteinshake Lunsj: 200 gram cottage cheese med syltetøy & […]

  8. charlotte

    hvor mange kalorier er det i denne smoothien ? 🙂

  9. Hei!

    Jeg har drukket denne smoothien typ hver morgen siden jeg fant oppskriften her. ELSKER DEN, og blir aldri lei! 🙂

    Det jeg lurer på er: Hvordan kan det være 300 kalorier i den? Ikke at det er for mye, men jeg er bare nysgjerrig. Det er jo bare sunne ingredienser. Mandler inneholder vel endel fett, men det er ganske sunt fett? Og banan har vel endel kalorier kanskje, men er fortsatt sunt?

    Litt nysgjerrig bare, siden dette er frokosten min nesten hver eneste dag 🙂

    1. Fotballfrue

      Det er ikke usunt selv om det inneholder mange kcal 🙂

      – C

      1. Majken

        Nei jeg vet det, men ble bare overraket over hvordan en smoothie med de ingrediensene kan bli 300 kcal 🙂

        Jeg pleier foresten og ha oppi litt fiberpulver. Utgjør ingenting på smaken, og metter litt mer 🙂

        Kjempebra blogg forresten, er innom støtt og stadig 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *