Ukens leserspørsmål

_FF_inleggHeaders__0003_c-1-1
Mange har spurt om jeg kan poste treningsprogrammet mitt.

Jeg føler vel egentlig ikke at jeg har et spesielt program jeg følger til punkt og prikke, men jeg kan i det minste poste en typisk treningsuke for meg. For eksempel min plan for denne uken.

Jeg trener helst tidlig. Veldig tidlig.
Nei.
Det er ikke fordi jeg er hysterisk, og fantaserer om at det er best å trene før solen står opp. Det er rett og slett fordi jeg jobber hver dag fra klokken 10.00. Da er det ofte vanskelig å presse inn en treningsøkt etter jobb. Det er så mye annet som må prioriteres etter klokken fem.
Trening på morgen er derfor helt perekt. Og en fantastisk, fresh start på dagen!
———————————————————————————————————–
Jeg er ikke veldig flink til å variere treningen min, men det er fordi jeg virkelig har funnet ut at løping er det som passer meg best. Jeg får noe ut av det, og jeg blir ikke lei. Vinn-vinn altså.

Nå må jeg også legge til at jeg har løpt ganske intensivt i litt over ett år. Kondisjonen min har økt betraktelig, og det har også ført til at jeg kan løpe lenger og oftere.

Derfor: begynn i det små, og utfordre deg selv etter hvert.

Denne uken blir omtrent slik:

Mandag: FRI FRA TRENING – JULEGAVESHOPPING

Tirsdag: Løper 10.5 km. (60 minutter)

Onsdag: Løper 5.5 km. (30 minutter) Trener mage i 15 minutter, markløft og knebøy

Torsdag:
Løper 8 km. (45 minutter) Trener mage i 15 minutter.

Fredag: Løper 8 km. Trener mage og rygg i 15 minutter + armer

Lørdag: FRI FRA TRENING – VI REISER TIL ÅLESUND

Søndag: Løper 10.5 km. eller 8 km. Trener mage i 10 minutter og markløft.

Når jeg løper i 60 minutter, løper jeg langkjøring i 30 minutter (på mølle har jeg fart 10 i fem minutter, deretter øker jeg til 10.5 i fem minutter, øker til 11 i ett minutt, 11.5 i ett minutt, 12.5 i ett minutt og 13.5 i to minutter, de siste fem minuttene. Så gjentar jeg dette – altså 2×15)

Den siste halve timen (deles opp i 2×15), løper jeg intervaller på fart 11-11.5-12-12.5-13-13.5-14. Øker etter behov. Løper 45 sekunder på, før jeg har «pause» i 15 sekunder.

Hvis noen skulle lure, synes jeg tiden går mye fortere når jeg deler opp i kvarter 😀

Når jeg trener mage, tar jeg vanlige sit-ups. Bruker også en styrkeball (8 kilo) som jeg holder  på hoften når jeg tar sidehev. Jeg tar 12-15 sidehev x 3.

Sidehev (uten armen opp – siden den holder på styrkeballen)
1238421475802797
Bildet er lånt fra vg.no

Markløft regner jeg med at jeg ikke trenger å forklare. Bruker å ta 12×3. Samme med knebøy (uten vektstang).

SO, THERE YOU HAVE IT!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *