jeg er et rutinemenneske

Jeg skal absolutt ikke legge skjule på at jeg er et rutinemenneske. Rutiner fungerer for meg, det gir meg oversikt og skaper stabile forhold – noe jeg liker. For eksempel startet vi med leggerutiner hos begge jentene da de bare var noen uker gamle, og det har fungert som gull for alle fire. Gode rutiner gir gode søvnmønster, som igjen skaper gode vaner og så videre. Så dette med rutiner – det funker (selvfølgelig finnes det unntak, jeg sitter ikke på fasiten, men det funket for oss) Et annet eksempel er det å stå opp tidlig: har du en rutine om at vekkerklokken din ringer klokken seks, så vil du mest sannsynlig våkne helt av deg selv tilslutt – gjerne før klokken ringer (veldig irriterende når du først har fri 😉 Dette er vel ikke tilfellet for alle, men veldig ofte er det sånn og uansett er det mye lettere å stå opp klokken seks hver dag, når du er vant med det. Nettopp fordi det er en rutine. 


Jeg er selvfølgelig helt åpen om å endre på rutinene i ferier og innimellom ellers, noe annet ville kanskje vært _litt_ merkelig, men når hverdagen er over oss er det sykt digg å ha sine vante rutiner. For min del handler det om å komme inn i et mønster hvor ting glir litt av seg selv, fordi du er så vant til at det skal være sånn. Og så var det dette med meg og det å legge seg. Å stå opp tidlig klarer jeg alltid, men å legge meg? Vel. La oss bare si at jeg lider av lakenskrekk og det gjør Lars-Kristian også. Med andre ord: en dårlig kombinasjon. Det er akkurat som vi får et kick av ekstra energi en times tid etter at jentene har lagt seg, for da kan vi for eksempel fint sette oss ned for å jobbe, og så blir vi sittende til vi heller burde legge oss. Et av mine nyttårsforsett var å legge meg tidligere, og vet du hva? Det har jeg fått til de siste dagene. Og nøkkelen for meg var nettopp: rutine! Så her er oppskriften til hvordan jeg, selv med min lakenskrekk, kommer meg i seng tidligere enn jeg gjorde i fjor. 

Når klokken blir ti, legger jeg bort alt jeg holder på med – jobb, datamaskin, serietitting. Om jeg så står med hodet inni vaskemaskinen, skal jeg ikke fortsette med dette etter klokken ti, da blir alt helt feil – dette er altså det magiske klokkeslettet 😉 Jeg setter på te-vann og tapper i badekaret.

Jeg lager meg en kopp med «god natt»-te. Favoritten min er kusmi tea sin bee cool, som er koffeinfri og nettopp myntet på de som stresser over travle dager og hektiske liv, og trenger en pause. Midt i blinken! På badet demper jeg lyset, tenner noen levende lys og tar med meg koppen min med varm te opp i badekaret. Og der ligger jeg. Puster. Nyter. Jeg trenger ikke mer enn 10-15 minutter for å stille inn hodet mitt på at jeg snart skal legge meg, og det funker som krutt! Jeg blir så avslappet, det skal ikke mer til! Og faktisk så tror jeg at dette virkelig er noe jeg trenger i hverdagen min. 

Og så, når jeg ligger i sengen, setter jeg på digipill. Dette er en app som det er gratis å laste ned og inkluderer en gratis pille som heter T-Break. Denne holder faktisk for oss når vi skal sove om kvelden, men er egentlig regnet som noe du kan bruke i løpet av dagen for en time out. Den varer kun i 13 minutter og noen sekunder, og som regel, når den er ferdig, så sover vi begge to. Du kan fylle på med flere piller, og dette koster litt. I tillegg til T-Break har vi den som heter Sleep Deeply, og den er en slags søvndyssende og hypnotisk nattasang som varer dobbelt så lenge som den du får med gratis. Denne brukte vi for et par år siden, men så har vi helt glemt det – helt til nå! Denne anbefales, så slipper du å ligge og vri deg og tenke på alt som skal skje fremover eller dagen etterpå. Slik har jeg i hvert fall det ofte, og jeg kan bruke lang tid på å sovne. 


Jeg aner ikke hvorfor jeg ikke har gjort dette før, det er kanskje verdens beste rutine og jeg merker allerede nå hvor mye det gjør for meg! Jeg får lagt meg tidligere og sover mye bedre. Og enda et pluss – det er lettere enn noen gang å stå opp når klokken ringer. Så om du har muligheten, så anbefaler jeg deg å gjøre det samme 🙂 

49 kommentarer

  1. Tenker du stakk hånda inn i et vepsebol nå, og får en haug av kommentarer på dette, men jeg må bare nevne, i tilfelle du ikke vet det – det er ikke nødvendigvis slik gode leggerutiner holder for at babyen skal få et godt søvnmønster. Noen babyer er «vanskelige» å legge, våkner mange ganger hver natt etc. etc. selv med gode, faste leggerutiner. Litt for enkelt å legge alt ansvaret for dette på foreldrenes leggerutiner. Men flott at det har funket for dere. 🙂

    1. Sol, Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at Caroline stakk handen i et vepsebol? Det er da viten kjent at gode rutiner er med legge grunnlaget for god søvn. At det er andre ting som spiller inn, så absolutt, men det skriver hun jo også!

  2. Du skriver at du legger bort alt av data, men denne elektroniske pilla har dere på? Dataskjermer ødelegger faktisk nattesøvnen for mange, derfor er det veldig smart å unngå pcskjerm en god stund før leggetid.

    1. iPhone har en enkel lysinnstilling fra blålys (det som er negativt for søvn) til gult lys (som ikke påvirker søvn). Dette er lett å laste ned til PC også. 🙂

  3. Takk for tips, dette skal testes. Jeg er som deg, liker morgningene til trening, men også huslige gjøremål. Så mye mer effektiv enn senere på dagen. Men så var det det å komme seg i seng tidlig nok da… den søvnen man får med seg før midnatt skal visstnok være gull verdt, men dessverre alt for skjelden jeg kommer i seng tidsnok til å få med verdien av den…

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det er nesten godt vi er to – og at én av oss vet at dette funker 😀 Anbefaler deg å prøve <3 Stor klem 🙂

  4. Elisabeth h

    Mitt roe-ned-trick er at når jeg endelig er i sengen,tenker jeg gjennom dagen som var og finner 3 hendelser jeg er spesielt takknemlig/glad for, og så tenker jeg en liten tanke om hver og en av alle de som står meg nærmest av familie og venner. Det er nesten som en slags ikke-religiøs «aftenbønn», et lite tanke-og takknemlighetsrituale som roer meg ned. Trenger ingen app’er til det, he he.

    1. Den vanen må jeg teste! Høres veldig godt ut 🙂

    2. Den vanen må jeg teste! Høres veldig godt ut 🙂

    3. Flotte tips, Elisabeth H! 🙂

    4. Caroline Berg Eriksen

      Tusen takk for tipset, Elisabeth 🙂 <3

  5. Vil gjerne ha tips på leggerutiner for barn- dattra ml på 8 månder har lakanskrekk til tider nemlig 🙂

    1. Vær konsekvent. Ting til samme tid hver kveld og ikke sluntr unna flr d sitter. Så kan man sleppe opp i ny og ne.

  6. Det med søvn er faktisk noe jeg har undret meg over med deg.
    Jeg synes du er så flink med det du bestemmer deg for, og du er god til og ta vare på helsen din, men søvn prioriterer du veldig ofte vekk, selv om det er super viktig og få nok av.
    Du har et så hektisk liv så jeg er glad du har litt fokus på det, så en ikke møter «veggen»
    Jeg savner sån badekar, det er som du skriver veldig godt før en skal legge seg, blir døsig i hele kroppen:)
    Ha en superfin dag:)

  7. Hvilken str har du i Twentyfour Finse anorakken din?

    1. Caroline Berg Eriksen

      34 🙂

  8. Takk for at du deler, det var inspirerende! 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Så hyggelig at du synes det, Ida 🙂

  9. Elisabeth L

    Rutiner er absolutt fasitten hos oss også! Selv om det er irriterende å våkne tidlig av seg selv dager man har fri, men til gjengjeld så deilig å ikke være super trøtt når man ellers må våkne tidlig:) men lurer på siden du våkner kl 6 hver dag og legger deg ikke før etter kl 22, blir du ikke veldig trøtt midt på dagen? Har du noen ganger litt nap-time?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Aldri nap time, jeg klaaarer ikke å sove midt på dagen :O Men før vi får spist middag eller rett etterpå kan jeg noen ganger kjenne meg litt for trøtt :O Zzzz.. Men ikke hver dag – heldigvis 🙂

  10. Hei, sover Naia hele natten fra kl19-07? Datteren min er uker eldre enn Naia og hun våkner fortsatt 4-5 ganger fra kl 21-06 hver natt. Har dere noen triks?

  11. Takk for at du setter ord på det. Rutiner er både vanskelig og nødvendig.

  12. Hvor er den nydelig kåpen du har på deg fra? Likte den nydelig rød fargen veldig godt

  13. Bad hver kveld er jo ikke bra for huden?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det vet jeg ingenting om, men jeg vil tro det har mye å si hvor lenge du ligger der? Dersom det viser seg at jeg etter hvert blir veldig tørr, så slutter jeg. Smører meg også inn med body butter hver eneste dag, og vil tro det er viktig også 🙂

      Jeg har forresten en venninne som har badet hver eneste kveld i årevis, og huden hennes er helt fin 🙂

  14. Slik innlegg er grunnen til at eg elsker bloggen din! #inspirasjontilgoderutiner .
    Takk for alle fine positive pust i kvardagen.

  15. Kjempefint at du tar tak i søvnrutinene dine, nok søvn har utrolig mye å si for helsen. Og jeg mener å ha lest engang at det beste er å ha de samme søvnrutinene både hverdag og helg, så ikke fortvil over at du våkner tidlig selv når du har fri 🙂

  16. Du snakker som om at det å stå opp klokken seks er en sensasjon, men tro det eller ei, mange de ute har det som helt vanlig rutine fordi de MÅ opp for å rekke å gjøre morgenstell av unger, levere barn i barnehage i tide , reisetid til jobb, være på jobb presis etc. Og du som er «hjemmeværende» blogger med mulighet til å styre hverdagen din selv – ikke har et kontor med kollegaer og møter du må møte opp til fast hver eneste dag, ja – du skal lære oss å stå opp tidlig? Når du gjør det fordi du har lyst og skal rekke trening. Det høres jo litt komisk ut, gjør det ikke? De fleste jeg kjenner står opp rundt seks tiden hver dag for å rekke det ene og det andre før dagens plikter.

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det eneste som er komisk er at du baserer hele din kommentar på din subjektive oppfatning om at jeg «snakker som om at det å stå opp klokken seks er en sensasjon». Det har jeg aldri sagt, og det har jeg aldri ment heller.

    2. Jealous much eller??

    3. Likevel, Line, så er det forbausende mange som får hakeslepp når jeg forteller at jeg står opp halv seks hver morgen. Så det er tydelig at for mange så er det litt sensasjonelt. Jeg gjør det fordi det verste jeg vet er å ha dårlig tid om morgenen, og jeg vil ha god tid både til frokost og kaffe og andre morgenrutiner. Men mange andre løper tydeligvis rett fra senga til badet og rasker på seg fillene før de løper til jobb, så de heller kan sove en time ekstra.

  17. Hei! Bare for nysgjerrighetens skyld: betyr det at du dusjer etter trening, også bader på kvelden igjen? Tenkte bare at det hørtes veldig mye ut for huden. Men mulig jeg tar feil 🙂 Et kveldsbad hørtes uansett veeldig deilig ut, skulle ønske vi hadde badekar selv.

    1. Caroline Berg Eriksen

      Ja, det blir sånn :p Tror det skal gå fint, hvis ikke så får jeg bare endre det 🙂

  18. Jeg kjenner meg sånn igjen i dette. Da jeg studerte slet jeg med å finne de gode rutinene, det var fest på hverdager og sene forelesninger + deltidsjobb i helgene. Ikke rart jeg ikke kom meg helt i mål. Nå når jeg har fast 100% jobb og stort sett begynner klokken 08, er det langt enklere å ha de gode hverdagsrutinene på plass. Jeg har dessverre (?) ikke lakenskrekk, så jeg er hun som legger seg mellom 22-23 selv i helgene, og sliter med å være lengre våken…

  19. «Jeg aner ikke hvorfor jeg ikke har gjort dette før,» men du HAR jo gjort det før.
    http://www.carolinebergeriksen.no/2016/01/07/caroline-tipser-sov-i-lopet-av-15-minutter/

    1. Caroline Berg Eriksen

      Ja, jeg skriver jo i innlegget at vi brukte appen for et par år siden, men at vi har glemt den helt. Videre, når jeg skriver at jeg ikke skjønner hvorfor jeg ikke har «gjort dette før» sikter jeg altså til det å bade hver kveld 🙂

  20. Jag vill bara vänligt påminna att bada varje kväll är väldigt dåligt för miljön – tänk på hur mycket vatten som måste värmas för det! Men fint att du hittat en rutin åt dig som fungerar.

  21. Mange fine rutiner til inspirasjon her! Spesielt den med leggetider. Skal definitivt prøve å laste ned den appen da jeg sliter skikkelig med innsoving selv. Etter jul har det helt sklidd ut for meg. Tror også det har litt med eksamensperiode og siste halvår som student å gjøre – en smule stressa om dagen, kan du si – skulle ønske døgnet hadde flere timer! 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Jeg håper den kommer til å virke for deg, jeg synes den er helt genial! Det finnes mange andre «Piller» på den også 🙂

      Håper det løser seg! Og ja – jeg kjenner til dette med et ønske om flere timer i døgnet :O

      Klem 🙂

  22. For en fin morgenkåpe, hvor er den fra???

    1. Caroline Berg Eriksen

      Den kommer fra h&m 🙂

  23. Bra innlegg, gjør i grunn det samme selv 🙂 Én ting er å få seg nok søvn, men en annen ting er kvaliteten på søvnen! Hjelper ikke å sove 7 timer hvis 5 av timene er urolig/lett søvn! Har en tendens til å sove veldig urolig om natta og føler meg veldig trøtt og uopplagt utover dagen. Oppdaget appen Aura for noen måneder siden som har meditasjons-sessions på alt fra 3 til 20 minutter. Merker stor forskjell i hverdagen og hjelper meg å koble av når hjernen spinner om kvelden. Anbefaler å teste den ut om du vil

    1. Caroline Berg Eriksen

      Tusen takk for tipset, Oda! 🙂

  24. Hei 🙂 Etter at du skrev om digipill sist, har jeg brukt den til å høre på når jeg flyr, for det er jo veeeeeeldig farlig for oss med flyskrekk!!!!! Hjelper, så tusen takk for tips :))

    1. Caroline Berg Eriksen

      Så bra at det hjelper, Maria! <3

  25. Tusen takk for så mange flotte og varierte innlegg her på bloggen. Du inspirerer på flere områder. Dette var et ekstra koselig innlegg, så jeg måtte skrive en liten kommentar for å takke deg for jobben du gjør. Ønsker deg og din familie en fin helg <3

    1. Caroline Berg Eriksen

      For en hyggelig tilbakemelding, Hanne! Tusen takk 😀 Er så glad for at du fortsatt følger med <3 Stor klem! Og god helg!

  26. Fint innlegg! Jeg er helt enig med deg Caroline – rutiner er tingen! Dagen blir mer forutsigbar og kontrollert på et vis. Tror man blir litt mer balansert i sinnet også 🙂 Og så føler man seg litt ekstra gæren når man er spontan, hehe!
    Jeg har alltid hatt et godt sovehjerte, mannen derimot kan ligge i en time før han sovner. Jeg er borte etter ett-to minutt. Ble i grunn trøtt av å skrive om det…. 🙂
    God helg!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Haha, sant :p Så deilig å ha et sånt sovehjerte! Det setter du nok pris på 🙂

      Sov godt 😉

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *