10 tips: slik kommer du deg på morgentrening

reklame: inneholder reklamelenker x-life.no 

Jeg e.l.s.k.e.r å trene tidlig! Det er klart at det å ha hjemmegym hjelper en smule til akkurat der, men jeg kommer meg også på treningssenter før klokken syv to ganger i uken, og jeg skal innrømme at det er så latterlig seigt mange ganger. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vurdert muligheten for en liten hvit en bare for å få sovet i 20 minutter ekstra, men hva er egentlig vitsen med det? Den dårligste søvnen får jeg jo når jeg slumrer, så egentlig burde vi dytte hele slumreknappen langt ned i søppelbøtta. Jeg innrømmer glatt at det å stå opp før klokken seks ikke er like lett som da jeg var noen og tyve lenger, spesielt har det endret seg etter at jeg fikk to barn. 

(reklamelink) genser HER 

Ikke vet jeg hva det er, kanskje er det rett og slett det at jeg bruker mye mer energi i løpet av en dag nå som jeg er 2-barnsmor. Det er ikke det at jentene ikke gir meg energi, for det gjør de! Men samtidig bruker jeg så utrolig mye mer tid og krefter enn jeg gjorde før, på ting som også kan være ganske krevende. Sånn er det jo med småbarnsforeldre, og jeg vil absolutt tro at jeg ikke er alene om å synes det er hardere å stå opp nå enn før jeg ble mamma. Opp kommer jeg meg, men hallo… Det ER jo ikke bare å sprette opp lenger. Det er tungt. Men det er SÅ godt når jeg først er oppe, og det er DEN følelsen jeg minner meg selv på når klokka ringer. Jeg har til og med skrevet det på mobilen slik at det kommer opp når alarmen ringer. Typ: ikke glem følelsen når du først er oppe. Opp og hoppe! Haha! Kall meg gjerne gal, men det funker! 


kom deg opp

Jeg vet at ikke alle kan trene på morgen, men dersom du har muligheten til å trene et sted mellom halv seks og halv åtte, har jeg noen tips til at akkurat DU skal komme deg opp og ut! Here goes! 

1. gjør alt klart dagen i forveien – legg frem treningstøyet og skoene du skal ha på deg! Om jeg skal avgårde til treningssenteret, legger jeg også frem låsen til skapet mitt og medlemskortet, tar frem jakken min og setter fra ytterskoene mine. På badet legger jeg frem kontaktlinser og ansiktsrens. Og så det aller viktigste: alt som har med kaffe å gjøre, gjøres klart så sant det går. Jeg fyller vann på trakteren, tar frem filter og setter frem kopper, gramvekt og kaffekvern. Å måle opp og kverne bønnene er det eneste jeg må gjøre før kaffen er klar. Å! Og så må jeg skylde filteret selvsagt. Og trykke på start. 

2. det er alltid tid til kaffe – når kaffen er klar, tar jeg meg alltid tid til å nyte den. Det trenger ikke å være fem kopper, men 1-2, så er jeg good to go! Må jeg ut døren, tar jeg kaffen med meg i bilen! Da rekker jeg sjelden å sitte ned først 😉 

3. ikke slumre – helt seriøst! Den knappen er livsfarlig og gjør bare vondt verre!  

4. motiver deg selv – som jeg nevnte innledningsvis kan det være lurt å skrive noe noen motiverende ord til deg selv når alarmen ringer. I tillegg er det best å våkne til en fin sang, så la favorittsangen din være alarmklokken eller den sangen som motiverer deg best til å trene. 

5. ha en egen morgenløpeliste med sanger – dette er veldig lurt! Det er så deilig å la kroppen våkne skikkelig til med for eksempel Good Morning av John Ledgend eller noe fint av Norah Jones. Akkurat nå elsker jeg Issues med Julia Michael og Attention med Charlie Puth 🙂 

6. litt ref. punktet over her – dersom du rett og slett ikke klarer å la være, må du i det minste sette alarmen til å ringe minst 20 minutter før du MÅ opp.

7. effektivitet – tren økter som ikke tar så lang tid! Det er ikke alle som har all verden med tid om morgen, men du trenger faktisk ikke å kjøre på med 1 time eller mer. Du kan få masse utbytte av en økt på 30 eller 45 minutter – alt er tross alt bedre enn ingenting og «bare» 30 minutter vil gjøre en stor forskjell på hvordan du føler deg. Løp intervaller eller tren effektiv styrke – lag ditt eget opplegg på øvelser du synes er gøy 🙂 

Jeg har fått meg løftesko, de er perfekt til å trene styrke med og er i tillegg SÅ kule! Sokkene tilfører dessuten en liten touch av det feminine 😉 Finn skoene (reklamelink) HER og sokkene (reklamelink) HER. Få dessuten 10 prosent på skoene i dag med rabattkoden PR10! 

(reklamelenker) tights HER / flaske HER / sjekk alle nyheter fra röhnisch HER 

8. del det i sosiale medier – jeg er altfor dårlig på det når jeg bare trener her i hjemmegymmet vårt, og det er litt synd, for da jeg var på mitt mest ivrige fikk jeg tilbakemeldinger på at det var skikkelig motiverende for flere, så her må jeg ta meg sammen! Men noen ganger har jeg så dårlig tid på morgen at jeg rett og slett ikke rekker å ta et lite bilde til snap engang! Det kan være motiverende for både meg og dere, så det skal jeg starte med igjen 🙂 Og ja, om DU legger ut ei litta snap fra dagens morgenfugløkt, kan du kanskje motivere venninnen din til å trene også? Eller kanskje en kollega blir inspirert? Del! Motiverende for både deg selv og for andre! 

9. velg trening et sted i nærheten – dersom du skal avgårde på et senter, er det lurt å velge et som ikke er altfor langt unna, da blir det fort stress. Jeg husker at jeg trente crossfit i Skien, og det tok meg seriøst 35 minutter én vei! Jeg var ofte lite motivert fordi jeg visste at jeg hadde en lang vei foran meg, og det er så synd, for det er jo så sinnsykt gøy! Nå tar jeg meg bare en tur ned i kjelleren (altså – bokstavelig talt) eller kjører 7 minutter i bilen, så er jeg fremme 🙂 På sommeren trenger du ikke være avhengig av noe håndfast sted heller, da er naturen helt super å bruke! Eller om du liker vinterføre, så er det jo bare å kaste seg ut i det tidlig en morgen 😉 

10. noe å se fram til – jeg elsker å høre på musikk når jeg trener, men andre ting som kan motivere meg eller få meg til å glede meg litt ekstra til en treningsøkt, er når jeg ser på en serie eller hører på lydbok! 


– let’s do this! – 

47 kommentarer

  1. Så bra tips, er enig i at det er utrolig deilig de gangene man har mulighet til å trene på morgenen! (Ps. Bøyes det ikke «morgenen» og ikke «på morgen» ? 😉

  2. De gangene jeg våkner av meg selv rundt kl 05-05:30 så benytter jeg meg av sjansen, og drar på trening 🙂 Jeg har likevel funnet ut at trening fungerer best på ettermiddagen for min del, føler jeg får mest ut av treningen da, med tanke på hvor mye energi jeg klarer å legge i treningen. Skal ikke se bort i fra at det endrer seg hvis jeg får barn en gang, da må nok trening på ettermiddagen kanskje erstattes med henting i bhg og middag, så jeg noterer innlegget bak øre 😉

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det synes jeg du skal gjøre 😉 Men uansett så må du jo finne hva som fungerer best for deg 🙂

  3. Imponerende! Men når står barna opp? Er det LK som står opp med den og leverer i bhg, mens du trener?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Jeg er ferdig med treningen før det, så vi bytter på hvem som leverer 😉 De sover når jeg trener 🙂

  4. Veldig fint innlegg 🙂 . Det trengtes så kunne ikke passet bedre.
    Ser du reklamerer for xlife. Det var Get insp din samarbeidspartner som gav deg all treningsklær osv. Hva skjedde? Er de ikke en bra nettbutikk? Hadde vært fint å få høre din tilbakemelding siden du har reklamert lenge for de 🙂

  5. Hei!
    Jeg må få spørre, har du et faktisk behov for løftesko? Løftesko er jo et supplement til knebøy og vektløfting (altså olympisk vektløfting) og brukes da av styrkeløftere, crossfittere og vektløftere. Trener du mye knebøy, overhead squat, rykk og støt med pt-en din?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Jeg trener det med min PT ca 2 ganger i uken 🙂 Men det varierer.

  6. Jeg legger meg relativt tidlig, og har egentlig ikke noen problemer med å stå opp. Problemet er at kroppen min ikke ser ut til å like morgentrening. Det er rett og slett mye tyngre enn hvis jeg for eksempel trener i lunsjen, som jeg ofte gjør. Det føles bare tungt og seigt om morgenen, og da daler motivasjonen. Tror du dette er noe som går over dersom jeg tvinger meg selv til å gjøre det en stund? Jeg har lyst til å være en morgentrener, og det meste ligger til rette for det, bortsett fra kroppen min!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Du kan jo absolutt prøve det i noen uker, jeg tenker at det ikke skader 🙂 Men kjenner du at det absolutt ikke går, så skal du jo ikke tvinge deg selv til det heller! Jeg får masse ut av det og det er derfor jeg klarer å holde det gående også 🙂

  7. Ser ikke bildene i dette innlegget, hverken hjemme eller på jobb.
    Ser alle de andre bildene dine, kun ikke i dette innlegget.

    1. Caroline Berg Eriksen

      Så rart! La meg sjekke! Takk for at du sier ifra 🙂

  8. Ann Kristin

    Du skriver at du skal begynne og snappe mer for å motivere, men du må tenke på at det kan være veldig demotiverende også. Det kommer helt an på hvem du henvender deg til. Folk uten barn kan jeg tenke meg kanskje blir motivert, men kanskje ikke så mye de som har barn. Grunnen til at mange med barn ikke trener på morgenen, er jo ikke fordi de ikke kommer seg opp, men rett å slett at de ikke har tid. Skal jeg trene på morgenen, må jeg opp før 5 for jeg må være på jobb helst før 7. Derfor tenker jeg at hvor jeg ser en snapp, fra noen som har barn og de sover fortsatt kl 7 og har all verdens av tid, blir det nesten mer provoserende, enn motiverende. Det er jo de færreste som har det som dere, så kanskje greit å tenke over det, før du strør om deg med snapper fra morgentrening. Et tips fra veldig mange er jo å slutte å følge mennesker på sosiale medier som får deg til å føle deg dritt. Bare en liten tanke fra noen som har vært opp siden kl 6, og jeg har ikke fått trent enda 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Om du starter så tidlig på jobb, så sier det seg selv at det ikke går 🙂 Disse tipsene er derfor ikke for alle, noe jeg også skriver 🙂 Jeg husker da jeg var på SATS i Oslo klokken seks, at det stod folk og ventet på at de skulle åpne 🙂 Noen av de jeg kom i snakk med da måtte være på jobb åtte, men trente en time, ordnet seg der og deretter dro de på jobb 🙂 Men igjen – det er ikke alle som kan, så dette er bare tips til de det måtte angå 🙂

    2. Ann Kristin – det er helt opp til deg om du lar deg provosere av en treningssnap kl. 07:00 eller ikke 🙂 det er faktisk helt og holdent ditt ansvar hvordan det påvirker deg!

      1. Ann Kristin

        Hilde
        Det går helt fint for meg, for jeg følger ikke Caroline på Snap 🙂

  9. Du glemte frokosten 🙂 🙂 trene på tom mage, da hadde jeg daua., haha 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det er ikke nødvendig å spise frokost om du trener så tidlig, jeg klarer ikke det :O Men det er jo smak og behag, så om du må spise, så må du jo ta deg tid til det 🙂

  10. Jeg har nettopp blitt en som trener tre ganger i uken, i tillegg til å gå en del. Stolt av det! Men må bli på ettermiddagene, jeg fungerer best da. Det har vært en motivasjonsprosess å bli en som trener, men nå er jeg igang! Jeg tenker også på hvor deilig det er etterpå, stor motivasjon det.

    1. Caroline Berg Eriksen

      Så deilig at du er i gang, Anne! 🙂 Du er flink!

  11. Kjempebra tips. Jeg elsker morgentrening selv og trener 4 dager i uken. Trener da tunge intervaller,og siden det er så effektivt trengs det bare 20-30minutter også føles det herlig etterpå

    1. Caroline Berg Eriksen

      Enig! Den beste følelsen!

  12. Jag tycker det är så motiverande med de träningsupplägg för veckan du hade tidigare samt med lite övningstips.

    1. Caroline Berg Eriksen

      Takk for innspill til innlegg, Stina! 🙂

  13. Både kjæresten og jeg drar hjemmefra 0615 hver dag for å rekke jobb som starter 0645 og 0700. De fleste i min omgangskrets starter også rundt 07. Prioriterer heller søvn enn å stå opp kl 04 for å rekke å trene før jobb 😉

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det forstår jeg godt! Hadde gjort det selv 😉

  14. Takk for motiverende innlegg! Jeg synes det er så vanskelig med mat i forhold til morgentrening. Bør man spise før eller etter? Hvis man spiser før, bør man vel vente en stund før man kan jogge o.l? Hva er egentlig best for noen som ikke fungerer lenge uten frokost? 😀 Har prøvd morgentrening før uten mat og det har ikke vært helt heldig, men morgenen er den tiden jeg ønsker å få trent på også 😛

    1. Caroline Berg Eriksen

      Kanskje du kan lage kjøleskapsgrøt eller chiapudding som du kan ha i kjøleskapet og ta med deg på vei til trening? Evnt. spise i bilen? Det er ikke tunge måltider og skal funke bra før trening, om du må ha mat for å klare det 🙂 Eller en mektig juice og en kjapp smoothie, så kan du spise mer etter trening 🙂

      1. Tusen takk! 😀 Det skal jeg prøve 🙂

  15. Takk for gode tips!
    Ssr ut som du «alltid» har en kopp kaffe i hånda. Så lurer, med Invsialign, går det bra? Eller tar du de ut og inn? Har invisalign selv og syntes det er så mye styr å få de ut (har nok mer korrigeringer enn deg, så er nok mulig mer vrient) så ser med laaaange øyne på den kaffekoppen… men dersom det alikevell går bra av og til å ikke ta ut…

    Legger sjeldnere igjen kommentarer, så vil samtidig si at jeg syntes bloggen din er utrolig flott og inspirerende!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Jeg tar dem ut når jeg drikker kaffe! Jeg drikker som regel bare kaffe på morgen, så de er ute et par timer da. Og så går de kjapt ut når jeg spiser frokost, lunsj etc. 🙂 Pusser helst tenner før jeg tar dem inn igjen, har til og med med meg tannbørste når jeg er ute :p

  16. Jeg kan ikke dra på treningssenter å trene så tidlig i og med at jeg ikke kan la barnet mitt ligge hjemme og sove alene, men jeg har flere ganger tenkt på å trene hjemme på morgenen. Om ikke annet enn litt yoga. Men jeg har aldri helt klart å komme meg opp for å trene, og har valgt å sove lengre istedenfor. Men jeg skal teste ut tipsene dine, og se om jeg får det til da 🙂 Takk!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Ja, du må teste hjemmetrening! Det er helt fantastisk og du kan gjøre det mens barnet sover <3

    2. Elisabeth h

      Julie du trenger faktisk ikke veldig mye utstyr for å trene hjemme: en matte,håndvekter,strikker/elastikker,en ca fotballstor treningsball, en stødig kasse/brett til å steppe på for å få opp pulsen…kommer langt med det for morgentrening. Så kan du heller trene mer avansert når du har barnepass. Min trenetid er 19.30-20.30…men kun hjemme.

      1. Caroline Berg Eriksen

        Du kommer så langt med lite utstyr, bare det å bruke kroppen som vekt er min favoritt 🙂 Jeg har holdt på med hjemmetrening i godt over 1 år før jeg startet med PT to ganger i uken igjen, og jeg trener fortsatt hjemme 3 ganger i uken. Det anbefales virkelig om du har mulighet 🙂

    3. Tips: Sjekk ut Yoga with Adriene på YouTube. Hun har videoer helt ned i 5 minutter. Start med dem og jobb deg oppover. Lykke til! 🙂

  17. Elsker morgentrening! Du har en fantastisk sterk mage, noe spesielt fokus eller øvelser du gjør for å oppnå det? 🙂

  18. Hei,
    det kommer ikke opp bilder på dette innlegget. God helg 🙂

  19. Fine tips og jeg er helt enig med deg, morgentrening er absolutt aller best. Jeg er alene med en 12 åring så for meg er det et must å kunne trene før jobb, ettermiddagene går bort til middag, kjøring/henting, leksehjelp o.l. Jeg er oppe 4.30 – er på treningssenteret kl 5 og trener en god time, hjem å dusje og er på jobb til kl 7. Beste starten på dagen, selvom jeg selvfølgelig ikke orker å sitte oppe sent på kvelden men dette blir en rutine og jeg gjør det 4 ganger i uka også har jeg PT 1 gang i uken på ettermiddagen. Alle får det til hvis man virkelig ønsker 🙂

  20. Takk for gode tips:) jeg personlig har blitt en kveldstrener. Så godt å få lufte hode litt etter en lang dag!
    Av nysgjerrighet: er du sponset både av xlife og get inspired? Flotte nettbutikker begge to:)

  21. sport bra?

  22. Flotte tips! Jeg er en morgentrener og digger det! Når jeg er ferdig med jobb og lagt unger for kvelden har jeg ikke piff nok i kroppen for å løfte tungt 🙂 Men hvor er Get Inspired ? Synes det var så kult du fronta de, støtter råbra norske, kvinnelige gründere! (og min favoritt selvfølgelig 😉 )

  23. Takk så mye for innlegget:)
    De tipsene her har jeg ventet på fra deg haha! Den slumre knappen, hadde vi jo faktisk ikke før. Så der ga du meg ett viktig tips om å komme meg opp,å igang med morgen trening.min kommer til å bli å gå en halv time her i skogen. Er heldig som kan det! Gratis Sundt og forfriskende :Dgod søndag

    1. Caroline Berg Eriksen

      Så herlig å høre 😀 Da er det bare å komme seg opp i morgen 😉

      Klem!

  24. hei. kan du lage et innlegg om gymmet? jeg har så lyst å se rommet, hvor stor det er og hvor har du kjøpt feks utstyret? 🙂

  25. Jeg elsker å trene på morgenen! Særlig fordi dagen er så travle Har nå en liten en på 4 mnd, kan du ikke komme med noen effektive programmer som jeg kan gjøre hjemme? Her er det 40 min til nærmeste badeland med tilhørende apparater, altså absolutt ikke aktuelt

    1. Caroline Berg Eriksen

      WHAT :O Forstår godt at det er uaktuelt! Jeg har lagt ut en del under «trening», men det kommer flere tips ang. hjemmetrening etter hvert 😀

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *