blomkålris

Jeg får ofte spørsmål om jeg har noen erstatning for ris og pasta ettersom jeg sjelden spiser noen av delene, og de fleste av dere vet jo nå at jeg har en fantastisk erstatning for pastaen: zoodles eller spiralpasta laget av enten squash, søtpotet eller gulrot. Og ja, jeg har en erstatter for ris også, nemlig blomkålris! Du trenger ikke å spise lavkarbo for å lage dette, det er egentlig et supert tilbehør for å få i seg mer grønnsaker 🙂 Blomkålris er laget av nettopp blomkål og er rimelig enkelt å servere – her har dere fremgangsmåten! 


til 2 personer (og en liten) 

♥ 1 blomkål ♥ saften av 1/2 sitron ♥ 1 fedd hvitløk ♥ smør ♥ 5 ss. parmesan (eller mer) 

Rens blomkålhodet for blader og riv det på et rivjern. Ha de små bitene i en bolle og skvis over saften av 1 sitron. Finhakk et hvitløksfedd og bland inn dette sammen med salt og pepper. Smelt smør i en stekepanne og stek blomkålblandingen på middels varme. Når den begynner å bli ferdig, kan du røre inn ønsket mengde parmesan. Serveres som tilbehør til det meste! 


Vi spiste dette tidligere denne uken sammen med torsk og en enkel salat. Jeg elsker å blande sammen crispy grønne blader, cherrytomater, fetaost, rødløk og pinjekjerner! Gjerne med en deilig og enkel vinaigrette over. Oppå torsken la jeg et lag med pestokrem, som jeg laget av pesto og gresk yoghurt. Kjempegodt! Det er så deilig at hverdagsmiddagen ikke trenger å være komplisert! Dette lager du på 1-2-3 🙂 

9 kommentarer

  1. Dear Caroline,
    this is an interesting compensation for rice! Thanks for sharing 🙂
    xx from Bavaria/Germany, Rena
    http://www.dressedwithsoul.com

  2. Både ser og høres fristende ut 🙂

  3. Blomkålsris smaker fantastisk. Jeg pleier å findele kålen i en foodprosessor, så går det på 1-2-3. Deretter koker jeg ‘risene’ i 2 minutter, så er det klar og har smak og konsistens som ris! 😀

  4. Nam! Må prøves 🙂

  5. Hei Caroline 🙂
    Som et ekstra alternativ til pasta og spaghetti, kan jeg anbefale shirataki pasta/spaghetti/nudler. Det består hovedsakelig av fiber, og nesten ingen karbohydrater. Det er et supert alternativ for for eksempel diabetikere! De smaker som vanlig pasta – men skal helst serveres sammen med noe saus eller dressing, de smaker ikke så mye i seg selv. Jeg har prøvd stekte grønnsaker og shirataki nudler med soyasaus. Smaker veldig godt! 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Tusen takk for tipset, Kari 🙂

  6. Ser godt ut! Spiser Naia det samme som dere nå, eller lager du eget til henne?

  7. Hei!
    Hvor viktig er sitronsaften? Jeg har nemlig sitrusallergi… Kan jeg evt erstatte sitronen med noe annet?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Den gir jo smak og væske, men du kam helt sikkert prøve deg frem med andre ting 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *