slik holder du treningsmotivasjonen oppe i ferien

– inneholder reklame – 

Jeg elsker å trene på ferie og denne motivasjonen vil jeg så gjerne gi videre til flere! Det er så mange som snakker om å komme i gang etter ferien, men hvorfor ikke bare holde det gående? Nå snakker jeg ikke om at du skal sette nye rekorder eller trene beinhardt de ukene du er bortreist, men å bare holde seg i aktivitet er faktisk utrolig deilig! 

I år føler jeg kanskje at det er viktigere enn noen gang at jeg holder formen ved like, jeg skal jo løpe halvmaraton i september og er mildt sagt litt stresset for å ikke klare å gjennomføre. Joda, så elsker jeg å løpe og jeg har vært i utrolig god løpeform før, men to svangerskap og det som naturlig følger (*kremt* to barn) har selvfølgelig satt meg litt tilbake og jeg synes det har vært vanskelig å finne tid til å finne formen igjen. Jeg er på vei! Det er jeg, og derfor vil jeg heller ikke ligge på latsiden. Det ER så gøy å kjenne at formen blir bedre og bedre, og jeg vil ikke at to uker på ferie skal ødelegge den gode følelsen. 

Nå er jeg ikke streng i det hele tatt, jeg gjør jo dette fordi jeg synes det er gøy og jeg skal også innrømme at det føles hundre ganger bedre å slenge seg på solsengen etter en svett løpetur eller en kjapp styrkeøkt. Så ja, jeg har med meg treningsgleden på ferie og det kan du ha også! Her er noen tips til hvordan du kan holde treningsmotivasjonen oppe i ferien, eller i det minste ha lyst til å være litt aktiv mens du er på tur! 


get it movin’ on vacay 

1. ikke gjør for mye ut av det – ikke ha noen regler om antall økter i uken eller et mål om å gjøre mest mulig. Det viktigste er at du beveger deg!

2. ha med hoppetau eller strikk – dette synes jeg er helt supre redskap å ha med på ferie. Det tar ikke mye plass i kofferten og kan gi masse treningsglede. Jeg er så lei meg for at jeg glemte å pakke med meg begge deler! Dit vi skal nå finnes ikke tegn til treningsstudio eller treningsredskap, så da må jeg bruke naturen og kun det. Hadde vært så deilig å supplere med en av disse tingene. Jaja, kan ikke huske alt! Men du kan jo lære av mine feil ;-)

3. løp ute – løp langs de tomme gatene eller langs stranden i morgentimene når solen akkurat har stått opp. Det er virkelig helt MAGISK når du kjenner at solen varmer mer og mer for hvert minutt som går, og passerer de lokale som er i ferd med å gjøre klar butikkene sine til åpning – for ikke å snakke om strandentusiastene som er på plass før åtte. Galskap ;-) 

4. bare gjør det – hørt det før? Det har jeg også, men det funker hver gang! Og når du først er inne i den gode rytmen, så har du ikke lyst til å gi deg fordi det føles så godt!

5. tid for deg selv – denne halvtimen eller denne ene timen har du kun tid til deg selv, og det er alltid godt. Sett pris på den! Jeg elsker å være på ferie med familien min, men likevel er det så deilig å få tømt hodet om det så kun er for en halvtime.

6. prøv noe helt nytt – det trenger ikke å være løping eller trening du er vant med: svøm litt i havet eller meld deg på andre vannaktiviteter for en liten forandring! Eller kanskje du kan få med deg hele familien på en langtur langs stranda, i fjellet eller andre steder? Eller finn på ting på stranden! Spill strandvolleyball, ping pong eller bygg et strandslott, eventuelt en hel landsby ;-) Å være aktive sammen er også kjempedeilig, du trenger ikke å være alene for å være aktiv.

7. ta med pulsklokke – lite motiverer mer enn en pulsklokke, slik er det i hvert fall for meg, så den er alltid med! Ta med din du også :-)

8. deilige rytmer på øret – hør på musikk som minner deg om varme, sol og sommer! Min favoritt akkurat nå er Despacito med Luis Fonsi, Daddy Yankee og Justin Bieber. Den ER så deilig! Jeg kan seriøst løpe 5 kilometer kun til denne sangen alene – haha! Eller så kan du jo alltid høre på gamle slagere som Peter André med Mysterious Girl eller Lambada ;-)

9. du får fin farge – å bare være i sola gir deg en kjempefin og jevn farge, å ligge på en solseng kan jo være så utrolig kjedelig likevel. Jeg blir i hvert fall vanvittig rastløs! Husk å smøre deg godt! 


reklame

10. meld deg på TeamImsdal for å være med å motivere og inspirere andre til å trene! Der kan du loggføre alle øktene dine og være med på å vinne helt supre premier. Underveis får du vite hvordan du ligger an i forhold til neste premie, hvor mange økter som skal til for at du er med i trekningen av en pulsklokke for eksempel :-) Helt topp motivasjon og perfekt dersom du sliter med motivasjonen selv! 

36 kommentarer

  1. Har «møtt» på deg et par ganger i lysløypa her, og jeg må bare si det er utrolig moro å se en her som er så 110% fokusert på løpingen, det er så tydelig at du virkelig liker det du gjør^^ Mange joggere her, men har ikke sett noen med så stort fokus som deg, innspirerende Vil tro du nailer den maratonen

    1. Caroline Berg Eriksen

      Å! Dette ble jeg SÅ glad for å lese! Så morsomt at du har sett meg der! Og enda morsommere at du har det inntrykket, det gjør meg glad :D Tusen takk! Krysser fingrene for at det går bra :O <3

  2. Jeg elsker også å trene på ferie, og motivasjonen og grunnene er like dine!:-)

    Kos dere masse videre i solen <3

    1. Caroline Berg Eriksen

      Så gøy :D Tusen takk, Helene! <3

  3. Hei! Kanskje litt rart spørsmål, men har du med deg vann når du jogger ute? Hvordan transporterer du det isåfall? Bare holder flasken i hånden liksom?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Ikke her i utlandet, men hjemme har jeg gjerne belte rundt livet :)

  4. Har du fått noe pigmentering enda ? Kan du ikk3 skrive et innlegg om det ? Er nok mange som sliter er fortvilet for at solen setter stygge sport ig pigmentflekkee nå. Jeg er seøv en som sliter veldog med det.

    1. Caroline Berg Eriksen

      Jeg har de pigmenteringene som jeg har hatt siden i fjor, de har kanskje blitt hakket synligere pga. varmen, men jeg bruker solhatt, briller og spf 50+ i tillegg til solkrem anbefalt av hudpleieren min fra zo :) Etter sommeren starter jeg på et heavy hudpleieprogram for å bli kvitt det igjen – GLEDER MEG! :)

  5. Jeg trener faktisk mer når vi er bortreist. Fri fra jobb, husarbeid etc gir masde tid og overskudd til trening

  6. Hei :) Når du var på din aller beste form, hva var din personlige rekord på 5km og 10km?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det var vel 47 min på mila, men jeg forsøkte meg aldri på 5 k :)

  7. hvilken type headsett har du? hvor kan jeg få kjøpt det ? ;)

  8. Så enig med deg! For meg er det egentiden som motiverer. Det er så deilig å bare ha fokus på meg selv den tiden jeg trener og da er jeg også en mye bedre mamma når jeg kommer tilbake. På ferie i Bulgaria med to små barn for noen år tilbake åpnet ikke frokostsalen før kl 08! Så da rakk både mannen min og jeg hver vår løpetur først. Haha! Dessuten tok den første av oss med håndkle ned på solsenga for der vi bodde passet ikke personalet på at reglene ble fulgt som hos dere. Så der kunne vi risikere å ikke få plass dersom vi ikke gikk ned kl 06. Tommel opp for personalet på deres hotell!!!

    Tilbake til trening: Nå har eldstemann hos oss blitt så stor (8 år) at han av og til blir med på trening. Da tar vi gjerne noen intervaller. Når han sykler og jeg jogger blir det dessuten veldig god trening for meg. Vi finner oss passende strekninger og tar «førstemann».

    Når vi er på hytta får jeg faktisk trent mer og bedre enn hjemme i hverdagens mas. På hytta er det barnevakter (andre familiemedlemmer) og en forståelse blant alle at det trenes rett etter frokost. Det vinglasset i sola etter lunsj smaker så my bedre når man har startet dagen med en god økt. Tommel opp for ferietrening!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Å, så deilig å få med de minste på trening! Både Nelia og jeg gleder oss til det, har allerede snakket masse om det :)

      Er så enig i det du sier ang. hytta, trening, barnevakt og et glass vin til lunsj – mmm! Smaker så mye bedre :) Klem!

  9. shorts brand

    1. Caroline Berg Eriksen

      They are really old, from Get Inspired / Röhnisch :)

  10. Ser dere forflytter dere i ferien, hvordan sikrer dere barna i bilen/taxi når dere gjør det? Vi har så lyst til å gjøre det på ferie vi også, men er så styr å drasse med to bakovervendte bilstoler :/ kanskje du har noen tips?

  11. Jeg ønsker meg den rosa klokka til bursdagen min, hva heter den og hvor kan jeg kjøpe den

  12. Hei! Fint innlegg lurer på om du har noen målsetning på tid for halvmaraton og hvordan du legger opp treningen for å komme deg dit? Det hadde vært veldig inspirerende om du kunne lage et innlegg på det!

  13. Hei! Min mann og jeg skal til Karpathos og bo på samme hotell i juli – Veldig flott med så mange fine tips! :-)

  14. Når omtrent legger du deg om kvelden siden du prioriterer å stå opp så tidlig for å trene? :) blir det 22-23 tiden eller gårveet fint med mindre søvn ? Dumt du glemte treningsstrikk, mange gode øvelservman kan gjennomføre med den. Men hoppetau trenger man vel egentlig ikke…? Jeg hopper like gjerne uten tau, later som jeg har et, svinger hendene mine og hopper som om tauet skulle blitt slengt rundt :-p eller er det kanskje andre øvelser du gjør med tauet ? Bytter dere på å trene og å være med barna, eller er ikke Lars-Kristian like gira på å trene på ferie som deg?:-) God tur videre til neste destinasjon i dag <3 Blir moro å se bilder derfra også!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Vi sovner gjerne i 23-tiden på ferie nå og Naia våkner 0530 (!!) for amming, så da er jeg våken uansett etterpå ;) Det hender jeg sovner igjen og da dropper jeg trening, hun sovner uansett etter den første ammingen, men noen ganger står jeg opp og andre ganger ikke. Jeg trener helst på ferie, Lars-Kristian synes ikke det er så viktig og har gjerne barna i stedet. Da det bare var oss to, trente han også ;)

      Ang. hoppetauet, så bruker jeg det bare vanlig og synes det har en annen effekt enn om jeg later som :p

  15. Barnehagelæreren

    Så enig med deg jeg våkner ofte tidlig på ferie uansett. En morgentur med joggesko, vannflaske og musikk på øret langs strandpromenadem er en fabelaktig start på dagen. Og det gir energi til resten av dagen ogsåJeg har et belte med drikkeflaske som jeg synes fungerer veldig bra. Kos dere resten av ferien

  16. Velig fint innlegg, Caroline :) Det er så flott hvor mye du jobber med å motivere til en aktiv livsstil! Masse masse lykke til på løpet! Jeg sprang akkurat mitt første halvmaraton i løp, Bergen fjellmaraton, og det var så utrolig kult å fullføre og å klare målet mitt om under 3 timer! (Dette er på fjellet med mye motbakker). Løpet har motivert treningen vinteren igjennom, og ble et skikkelig høydepunkt :) masse lykke til igjen! Stå på, du er rå!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Så gøy, Astrid! Du er flink :) Og tusen takk :) Gruuer meg! Men gleder meg også :p

      Stor klem!

  17. Hvordan gjør dere det med bilsikring av barna på turen? Så dere tok taxi, hadde de godkjente bilstoler? Selv tok jeg med babystolen hjemmefra til minstemann, ikke aktuelt for meg å la de være «løse» i bilen, og det hjelper ikke om man er på tur eller ei.

  18. Hvor er shortsen din fra? Liker bloggen din veldig godt!! :-) Stå på, og ta gjerne noen dager fri nå som du er på ferie. :-D

    1. Caroline Berg Eriksen

      Takk, snille! Den er veldig gammel, er fra Get Inspired :)

  19. Pernille Evina

    Helt enig med deg! Ferietrening er så deilig, enten det kommer gjennom fjellturer i den norske fjellheimen eller løpetur langs stranden i sydens varme tidlig en morgen, før byen, andre turister og egne familiemedlemmer våkner til liv. Sistnevnte avsluttes nesten alltid med en liten yoga og tøyeseanse i vannkanten. Ikke mulig å få en bedre start på dagen. I tillegg kommer lysten på en ekstra sunn frokost, ny energi og masse godt humør som gagner alle:-)

  20. Jeg var nettopp på ferie i tre uker med mann og barn, og løp med mini i joggevogna hver eneste morgen. Deltok også på et stort løp der vi var. Kjempe gøy!

  21. Du er så motiverende!! Dyktig er du <3

    1. Caroline Berg Eriksen

      Så hyggelig, Charlotte! Tusen takk :D

  22. Du er så god på trening, herlig å lese hvordan du tenker. Likte særlig godt tipset om å ikke være så streng, fort gjort å skulle gjøre for mye ut av det. All aktivitet er jo gull! Ønsker meg et innlegg om motivasjonen til businesskvinnen Caroline også. Der er du jo også helt rå :) Og ja, nyt ferien og ta helt fri innimellom også. Det trenger man jo virkelig når man er småbarnsmamma og sjonglerer tusen prosjekter samtidig.

  23. LIKER :) Synes du skrev innlegget så fint, utrolig gode og ikke minst fornuftige punkter! Klem

  24. Hvor er den fine klokken fra? Hva ligger de i pris? :)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *