Kostholdskonferanse 2013

Nå kom jeg nettopp tilbake på hotellet fra kostholdskonferansen på Hotell Bristol, vi måtte bryte opp ettersom Lars-Kristian har legetime (krysser fingrene for et positivt utfall av den), så nå tenkte jeg å sitte her og jobbe noen timer til den fine utsikten min 🙂 

Synes det var interessant å være tilstede, og høydepunktene for meg var nok foredraget om  transfett og foredraget om karbohydrater i kosten. Transett er fortsatt et stort problem i dette landet. Danmark har faktisk forbud mot det og har hatt en positiv effekt på det generelle inntaket i befolkningen som følge av dette, men i Norge har vi fortsatt tilgang til transfett i flere matvarer, spesielt i kjeks, kaker, varmebehandlede oljer og slike ting, og faktisk er det så mye som 5-7 ganger mer transfett i kaker og kjeks fra innvandrerbutikkene her i Oslo, enn i butikker som Kiwi, Meny, Rimi også videre. Birger Svihus kunne fortelle at karbohydrater er den viktigste bidragsyteren i forhold til overvektsproblematikken vår (det er jeg jo faktisk veldig klar over), og at kun 15 prosent av folket får i seg det anbefalte inntaket av grønnsaker.

Ellers satt vi helt bakerst slik at vi så ganske dårlig, til tross for at jeg hadde på meg litt ekstra sterke briller i dag, hehe. Virket som Philippe Legrand holdt et veldig interessant foredrag, hadde jeg bare hatt forståelse for fransk-engelsk, for det er jo nesten umulig? Jeg fikk hilst på Espen Rostrup også, som skal holde foredrag i morgen 🙂 

Nå skal jeg nok en gang prøve å komme til bunns i mailen min, men det ser ut til å være et evigvarende prosjekt *bah* Og etter det, ser jeg veldig frem til en lang treningsøkt før vi mest sannsynlig skal på middag hos Vivi i kveld. Det blir så fint ♥

Håper dere har hatt en fin dag hittil, tenk, i morgen er det helg igjen! Vi får mamma, pappa og storesøster på besøk og vi skal feire at jeg blir gammel på mandag. GAMMEL. Uhu! Tiden går for fort.

109 kommentarer

  1. Rebekka

    Du så helt stunning ut!! Ser ut som om du bærer klær for en mill, love it!

  2. Jeg er helt enig i at vi alle burde bli flinkere til å spise grønnsker, fordi det er sunt og godt for både kropp og sjel. Men at vi skal gå på lavkarbo (som vil si at vi har i oss masse fett), er ikke til å annbefale! Det sier jo seg selv at med så mye fett som man får inn via lavkarbo, blir årene tettet, og det lettere vil føre til hjerteinnfakt! I gamle dager f. eks var det ikke noe som het lavkarbo, eller noe form for diett. Da spiste man grønnsaker, poteter, kjøtt osv. og det var ingen tegn til at de la på seg av det! Det var et helt vanlig næringssrikt kosthold som alle spiste. Forskjellen fra da til nå er at de var mer aktive, og de fikk brukt kroppen sin mer. De var mer i bevegelse enn hva man er i dag. I dag putter vi nordmenn mer og mer godteri i munnen, og det er jo ganske åpenbart at man legger på seg da, og at man ikke går ned i vekt? Ja, noen har kanskje gått ned i vekt av lavkarbo… men med en gang man begynner å spise vanlig igjen, til normalt kosthold, går man med engang opp i vekt, og ofte mer enn man har gått ned! Fordi kroppen klarer ikke å tilvenne seg den nye kroppsvekten, fordi det går for fort! Noe det ikke ville ha gjort om man hadde slanket seg på normalt vis, å spise mer fisk, kjøtt, grønnsaker, ja, litt av hvert av hva kostholdssirkelen gir utgangspunkt for! Da hadde kroppen klart å tilvenne seg den nye vekten, og klart å holde på den, fordi det har gått over lengre tid! Så da er spørsmålet mitt; frister det likevel å gå på lavkarbo? Desuten er det ikke annbefalt at folk med høyt kolestrol begynner på lavkarbo! Hvorfor? Jo, fordi det er alt for mye fett, og det er med til å tette årene, som igjen øker sjansen for at en med høyt kolestrol må gå på tabeletter. Og for det enn vet, man får hjerteinnfarkt og det går sikkelig ille. Så ille at et liv kan gå tapt!

    Nå var jeg veldig direkte, men jeg syns det var på sin plass!!! Og du skal vite at dette ikke er noe personangrep mot deg! Bare syns det er noe alle burde tenke og reflektere over! Også er det godt å få ut frusturasjon noe sted! Uheldigvis for deg ble det på din blogg!!!

    1. Jeg er helt enig i at vi alle burde bli flinkere til å spise grønnsker, fordi det er sunt og godt for både kropp og sjel.

      Et av poengene med lavkarbo er å øke inntaket av grønnsaker, noe de fleste også gjør 🙂

      Det sier jo seg selv at med så mye fett som man får inn via lavkarbo, blir årene tettet, og det lettere vil føre til hjerteinnfakt!

      Vet du hvordan fett oppfører seg i kroppen? Kan du utdype hvordan denne prosessen foregår, i og med at du mener det er så åpenbart? Ekspertene er uenig, da er det svært rart at du sitter med fasitsvaret.

      I gamle dager f. eks var det ikke noe som het lavkarbo, eller noe form for diett. Da spiste man grønnsaker, poteter, kjøtt osv. og det var ingen tegn til at de la på seg av det!

      I gamle dager spiste man mer likt lavkarbo, enn hva som blir anbefalt i dag. Poteter har kun eksistert i noen hundre år, så den ble nok ikke brukt. I et evolusjonært perspektiv, er hele kostholdsfilosofien til blant annet Helsedirektoratet ganske ny. Skulle man basert seg på hva man spiste i gamle dager måtte allle spist lavkarbo.

      Ja, noen har kanskje gått ned i vekt av lavkarbo… men med en gang man begynner å spise vanlig igjen, til normalt kosthold, går man med engang opp i vekt, og ofte mer enn man har gått ned!

      Og du mener du at det er lavkarbo som har skylden? Jeg vil vel heller skylde på det kostholdet som gjorde vedkommende overvektig, og som h*n var dum nok til å gå tilbake til.

      Noe det ikke ville ha gjort om man hadde slanket seg på normalt vis, å spise mer fisk, kjøtt, grønnsaker, ja, litt av hvert av hva kostholdssirkelen gir utgangspunkt for!

      Det du beskriver her, mer fisk, kjøtt og grønnsaker, er et perfekt lavkarbokosthold. Vet du egentlig hva som menes med lavkarbo og hva man spiser på et sånt kosthold?

      Nå var jeg veldig direkte, men jeg syns det var på sin plass!!! Og du skal vite at dette ikke er noe personangrep mot deg! Bare syns det er noe alle burde tenke og reflektere over! Også er det godt å få ut frusturasjon noe sted! Uheldigvis for deg ble det på din blogg!!!

      Flott at du er engasjert, det er bra, og du kommer sikkert til å lære masse etterhvert. Men i og med at du er såpass fersk, bør du kanskje ikke være så bastant, i og med at du åpenbart ikke helt vet hva lavkarbo er.

      1. Si hva dere vil, men man kan takke poteten for befolkningsveksten i Norge fra 1700-tallet. 🙂

      2. Jeg liker yumyum-nudler med rømme! 😀

      3. Da poteten ble innført i Norge/Europa var potet noe mange spiste fordi det var billig… Og fordi man hadde et kosthold med mangel på C-vitaminer. Spesielt i Norge og Irland fungerte det å dyrke frem potet, og den ble brukt for å overleve. Ikke fordi folk syntes den var så himla god, – de fleste syntes den var smakløs – men så var den billigere å dyrke enn korn.

        Kilde: Leksikon/Wikipedia

      4. Camilla

        Det var ikke noe pent å si at h*n var dum nok til å gå tilbake til det gamle kostholdet, noen har faktisk en sykdom..
        Ikke meningen å være slem, den bare traff meg hardt i hjertet.
        Etter «hundrevis» av dietter, har jeg enda ikke prøvd lchf, så dette vurderes sterkt.
        Jeg lærer mye av å lese om det her på bloggen og finner mange fine oppskrifter, så takk!

        En fin lørdag ønskes dere fra kalde nord 😉

    2. Jeg er lavkarboer på 1 året og kunne aldri i verden tenke meg å gå tilbake til mitt gamle kosthold med masse karbohydrater. Magevondt, tretthet og sult. Er så glad for at jeg til slutt fant ut hvordan jeg kunne gjøre min mer funksjonell, med å kutte ned på karbohydrat inntaket.
      Selvfølgelig er ikke alle like og kanskje du er en av di heldige som kan spise så mye karbohydrater du vil utenom at det påvirker deg, men noen av oss er faktisk veldig sensitive og hele kroppen signaliserer missnøye etter et par brødskiver.

      Og ja, før var folk mer aktive. Nå er vi mindre aktive. Hverdagsaktiviteten har sunket betraktelig, og synes du ikke at regulering av kostholdet kan være greit da? Hvordan hver og en vil gjøre det er opp til seg selv. Men for oss på ordentlig, seriøs lavkarbo så tror jeg ikke det er meget skadelig å:
      – Kutte ned på risen/pastaen/poteten og heller spise mer grønnsaker ved siden av middagen?
      – Spise rene råvarer som kylling, fisk og kjøtt istedenfor kjøttdeig, medisterkaker og ferdigprodukter?
      – Lage hjemmelaget brød med frø, nøtter, fiber, litt salt og vann istedenfor brød med hvete, gluten, masse salt og vann?
      – Smoothie med yoghurt, bær og egg istedenfor iskrem?
      – Lage alt fra bunden av istedenfor å kjøpe halvfabrikata?

      Tror det snart er på tide å slå hull på myten at alle lavkarboere spiser egg og bacon til frokost med ett glass fløte på si.

      I tilegg kan det være en ide å se på saken i fra flere sider. Di fleste leger er ikke spesialister på ernæring, og setter seg ikke nevneverdig inn i nyere forskning. Dessuten er det også en del politikk inne i bilde her. Hva ville skjedd med potet Norge om alle ville kuttet ut med for eksempel potet? Noe å tenke på.

      Okei, det var nok babel fra min side. Uansett, digger Birger Svihus. Er så heldig å ha han som professor på UMB innimellom. Litt av en energi han har 😀
      Ha en flott aften!

  3. Åshild

    Hei, dette er mer til LK egentlig. Jeg bor i Australia og jobber som PT og er veldig interessert i kosthold. De ligger endel år etter her nede, og veldig få er på HFLC livsstil, og det er vanskelig å finne mye bra Research og fakta her. Lurte på om du har tips til bøker eller artikler som går mer i dybden på LCHF. Da spesielt skandinaviske studier, da jeg har lest endel britiske, tyske og litt amerikansk. Jeg synes det er veldig interessant! Selv spiser jeg 2-3 store måltider om dagen, med masse grønnsaker, mye fett og endel proteiner, trener utholdenhet og styrke 4-5 dager i uka og har masse energi både til jobb, trening og resten av livet! Har så og si aldri humørsvingninger mer, aldri oppblåst mage og får alltid masse komplimenter a la «you’re skin is glowing»! Er det noe inkludert om LCHF i studiet ditt? Hadde også vært flott med litt mer referat fra kostholdskonferansen! Skandinavia ligger definitivt foran på denne fronten! Setter pris på svar! Håper dere koser dere fortsatt i Oslo, sender gjerne opp noen varmegrader fra våre 37 her nede 🙂

    Keep up the great work! Inspirerende blogg!

    Åshild xoxo

  4. Til Lars-Kristian: Håper det er greit jeg stiller deg et spørsmål. Jeg ønsker å gå litt opp i vekt (på en fornuftig måte og ikke ved å stappe i meg masse usunnheter). Har du noen tips til meg? Jeg så du fikk noenlunde samme spørsmål her en dag fra en annen leser og da svarte du bl.a at kaloriinntaket må være høyere enn kaloriforbruket, samt innta energitette matvarer. Jeg spiser iallefall 5 måltider pr dag for å få i meg nok mat, men jeg er usikker på hva det utgjør i antall kalorier jeg inntar, og er også usikker på hvor mye kalorier jeg bruker pr dag (har en stillesittende jobb 8-15 hver dag) men jeg har et aktivt barn på 4 år som jeg følger opp og som krever at jeg er i mye aktivitet på ettermiddagene, kveldene og i helgene, så jeg er mye i bevegelse i løpet av et døgn. Jeg spiser mye avocado, mye oljer i salater/dressinger o.l., men finnes det andre sunne fettrike matvarer jeg kan innta?

    På forhånd tusen takk for svar!

    Hilsen en fast bloggleser:-)

  5. Du kler briller utrolig godt! Det burde du bruke oftere 🙂

    Håper konferansen var like interessant som den hørtes ut som! Det er alltid spennende og lærerikt og høre om slike temaer.

  6. Lavkarbo, grovkarbo, smartkarbo…. kjært barn har mange navn. Selv har jeg nå halvannet år bak meg på en karbohydratredusert kosthold. Det er normal kost for meg. Vekten har ikke endret seg stort. Jeg trener (minst) like mye som før. Eneste forskjellen er at jeg ikke har migreneanfall så ofte lenger. Og jo, så sluttet jeg med smerte- og betennelsesdempende medisiner. Fryktelige greier? ;o)

    Jeg koser meg riktignok innimellom med både «skikkelig sukker og fine baugetter», jeg dør ikke av det, Det er bare ikke en del av min hverdag lenger. Hverdag er mye sunn, grønt og ren mat. Vann er naturlig tørstedrikk (nei, det er ikke alle som drikker fløte) og kaffe nytes på samme måte som før. Er jeg bedt bort på fest så drikker jeg vin, jeg kan ta en potet og spise dessert. Jeg trenger dog ikke gjøre rent bord og tømme alle flasker alene.

    Man trenger da for pokker ikke være rakettforsker for å skjønne det her?

  7. Kjempefint antrekk, som vanlig hehe! 🙂 Lurer bare på hvor har du kjøpt støvlettene? Kjempefine!

  8. Silje Røsvassbukt

    Hei! Jeg ville bare si til deg at du er en fantastisk dyktig person,med sunne og inspirerende verdier! Jeg har aldri lest bloggen din før og ble utrolig positivt overrasket! 🙂 Alle haterne rundt i norge som svartmaler deg kan bare gå å legge seg haha! Jeg driver selv en kostholds avdeling ved et treningsstudio og er en veldig kritisk person i forhold til hva jeg mener blir riktig i forhold til kosthold . Jeg har selv opplevd å bli satt i en boks og forhåndsdømt pga av at jeg i likhet med deg er en muskuløs men slank og definert ung dame! Ja vi jobber steinhardt men er det noen som nyter mat og elsker å spise så er det sånne som oss! Å dessuten MÅ man jo spise hvis man skal få de resultatene du får av treningen! Så tydeligvis har ikke disse kritikerne noen form for peiling når det kommer til mat og trening! Å de bare avslører sin egen uvitenhet! Fortsett på din egen vei du!

  9. Hei, hvor er jakken fra?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *